Gå til innhold

Ned i vekt med styrketrening?


Fesk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal ned i vekt ja. Skjønner at man styrer vektnedgangen med kostholdet, men man leser jo flere steder at kondisjonstrening omtrent er obligatorisk. Har blitt veldig glad i styrketrening, og kjenner at motivasjonen kan svikte ekstremt når jeg føler at jeg må trene mye kondisjon. Man må jo drive med det man liker, mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned i vekt ja. Skjønner at man styrer vektnedgangen med kostholdet, men man leser jo flere steder at kondisjonstrening omtrent er obligatorisk. Har blitt veldig glad i styrketrening, og kjenner at motivasjonen kan svikte ekstremt når jeg føler at jeg må trene mye kondisjon. Man må jo drive med det man liker, mener jeg da.

Kondisjonstrening tillater at du kan spise litt mer, noe som gjør dietten litt lettere....men det er strengt tatt ikke nødvendig, om du ikke er fitnessutøver og skal ned i konkuranseform :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre styrkeøktene med høyere intensitet og lettere vekter for å øke pulsen, feks sirkeltrening uten pauser mellom øvelsene. Kjør baseøvelser og øvelser som aktiviserer flere muskelgrupper samtidig. Selv sitter jeg med tidenes største smil etter at jeg begynte å kjøre CrossFit, så du kan jo lese deg opp litt på det. Men som nevnt over så er jo kosten key her, så du må nok belage deg på et kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn

Kondisjonstrening er langt i fra oblegatorisk, Jeg regner med at du vil redusere fettprosenten din siden du sier du vil ned i vekt. Selv har jeg et pågående mål om å nå 5% i fettprosent og jeg trener absolutt ingen kondisjon. Dette da fordi jeg vil bygge mest mulig muskelmasse mens jeg reduserer fettprosenten.

Det å redusere fettprosenten handler om å ha et kaloriunderskudd slik at kroppen benytter seg av fettlagrene for å kompensere for kaloriunderskuddet. Du trenger hovedsaklig ikke trene for å redusere fettmassen, men dette er selvsagt en fordel i forhold til økt energiforbruk pga muskler, og har flere helsemessige gevinster. Fettredusering handler om kosthold og kaloriunderskudd. Det anbefales ikke å ha mer enn 0.7% vekttap i uken.

Veier du da 90kg er dette en vektnedgang på 0,63kg i uken, dersom vi regner å forbrenne 0,63kg fett i uken - må du ha et kaloriunderskudd på 690kcal om dagen. Det er en selvfølge at man spiser og trener riktig underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...