Gå til innhold

Tips til matvarer & måltider for å komme i et lite kalorioverskudd?


Susanne T

Anbefalte innlegg

Heisann!
Er en jente på 17(snart 18) år som prøver å bygge en større rumpe, men problemet ligger i at jeg ikke får i meg nok mat....
Så jeg kunne trenge tips til hva jeg kan spise for å komme i et lite kalorioverskudd. Veier rundt 64kg og er 1.71 m høy. Trener minst 3-4 ganger i uken hvor jeg har minst en beinøkt hvor jeg kjører alt ifra squats, deadlifts osv.. har gjort dette i snart 3år har sett mye fremgang, men ikke så mye når det kommer til å bygge en større rumpe, har sett mye på teknikken og det er ikke der problemet ligger heller.. :p 

Hadde satt stor pris for litt hjelp :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at du ikke får i deg nok mat? Vet du i det hele tatt hva du får i deg? Hvordan ser en typisk dag ut? :)

Å booste kaloriinntaket er som regel ikke et stort problem, men jeg kan tenke meg at mange har brent seg på å booste det for mye. Man ønsker tross alt å bygge muskler, ikke fett. Antar jeg i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SamGold skrev:

Hvordan vet du at du ikke får i deg nok mat? Vet du i det hele tatt hva du får i deg? Hvordan ser en typisk dag ut? :)

Å booste kaloriinntaket er som regel ikke et stort problem, men jeg kan tenke meg at mange har brent seg på å booste det for mye. Man ønsker tross alt å bygge muskler, ikke fett. Antar jeg i hvert fall. :)

Ønsker som sagt å bygge en større rumpe muskulatur noe som ikke er så lett da jeg ikke får i meg nokk igjennom kosten :) er en veldig travel jente som har mye skole arbeid så i løpet av en dag så blir det mye frukt og grønt :) en vanlig dag med mat vil nok bestå av frukost (de dagene jeg ikke forsover meg da vel å merke) lunsj +frukt, et lite mellom måltid som en banan og eple, middag, så av og til et mellom måltid før kveldsmat :)  Har aldri telt kalorier på den måten at jeg vil bygge mer muskler, har slitt en del med at jeg var overvektig før også ble jeg veldig tynn ... Så prøver å skape en bedre versjon av meg selv da kan man si :) 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.5.2016 at 7.34, Susanne T skrev:

Ønsker som sagt å bygge en større rumpe muskulatur noe som ikke er så lett da jeg ikke får i meg nokk igjennom kosten :) er en veldig travel jente som har mye skole arbeid så i løpet av en dag så blir det mye frukt og grønt :) en vanlig dag med mat vil nok bestå av frukost (de dagene jeg ikke forsover meg da vel å merke) lunsj +frukt, et lite mellom måltid som en banan og eple, middag, så av og til et mellom måltid før kveldsmat :)  Har aldri telt kalorier på den måten at jeg vil bygge mer muskler, har slitt en del med at jeg var overvektig før også ble jeg veldig tynn ... Så prøver å skape en bedre versjon av meg selv da kan man si :) 😂

Det kan jo være at du får i deg for lite proteiner for eksempel. Er vel først og fremst det som kreves for å bygge muskler, skjønt det kan se ut som man trenger mindre enn hva mange tidligere har trodd. Da kan proteinpulver være til hjelp. Personlig har jeg faktisk ikke brukt proteinpulver på over et år, skjønt jeg har vurdert å kjøpe igjen nå. Brukte det kronisk i mine første 10 treningsår. Men foretrekker egentlig å få det i meg gjennom kosten. Det kan dog være nyttig i en travel hverdag for et ekstra "måltid" og særlig om man har problemer med å få i seg nok fra før av.

Ellers gode tips fra de over. Å booste kaloriinntaket er sjeldent noen problemer. Så lenge du ikke trykker i deg 10+ bananer, så vil frukt i seg selv typisk ikke gi et særlig høyt kaloriinntak. Fortsett å spise frukt, men legg gjerne til litt andre ting som kan booste inntaket. Avocado som alt nevnt er jo perfekt. Nøtter for eksempel. Egg. Ost. En sjokomelk etter trening er jo digg og også noe som er støttet av forskning:

http://fitnessbloggen.no/drikk-sjokolademelk-etter-treningen/

Det jeg føler mange gjør feil (og da inkludert meg selv) er at de bulker for hardt og øker kaloriene for mye. Resultatet blir en morsom periode hvor vektene på gymmet og vekten på badet fyker opp, men hvor det dessverre viser seg at kanskje 8 av 10 kg er feitt. Man trenger ikke SÅ mye ekstra kalorier for å øke, så derfor kan det være lurt å telle litt kalorier eller i det minste litt kontroll på hva man spiser på det jevne slik at man har en "baseline" å forholde seg til. 

Teller ikke eksplisitt kalorier selv, men etter flere år har jeg en god oppfatning av omtrentlig hvor mye mat jeg trenger for både å gå ned, holde vekten og øke vekten.

Lykke til med bootybuilding! :)

PS: Har aldri vært et interessant tema for min del, men lurer på om jeg leste en plass her at det finnes øvelser som kan være bedre enn knebøy om det kun er rumpe som er av prioritet. Hip thrust kanskje? Tror den skal være bra. Søk rundt litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...