Gå til innhold

Stiv korsrygg


johany

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har slitt med stiv korsrygg en god stund nå. Det er værst om morgenene. Da er det ubehagelig å bøye seg, men det blir endel bedre om jeg beveger meg. Spesielt om jeg varmer opp og masserer musklene i korsryggen. Smertene kom for en god stund siden når jeg tok markløft (ikke tungt, og med rett rygg).

Jeg får trent styrke og løpt uten problemer, men står over knebøy og markløft da.

Noen som vet hva dette kan være, evt hva som kan hjelpe?

Har prøvd å tøye hofteledsbøyere osv, og ta litt planke osv  men det hjelper ikke noe særlig uten om at smerten/stivheten blir mye bedre der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøye hofteleddsbøyerne vil ikke hjelpe deg. Strekking av svake muskler, gjør dem bare strammere og vondere.

Her de to vanligste årsakene:

  • Feilkompresjon (anteriort) av ryggskivene
  • Svakhet i muskulatur, spesielt quadratus lumborum

Opptrening av de lumbosacrale ryggstrekkerne og QL er det du bør begynne med. Dersom det stammer fra bekkenfleksjon, noe det nesten alltid gjør, bør også en holdningskorrigering foretas. Slutt å klemme bekkenet fremover, og forsøk å øke svaien i de nedre lumbalsegmentene. Korsryggen er nøytralt svai, ikke rett.

Legger ved de to mest relevante øvelsene.

Vurder også å STYRKE hoftebøyerne, spesielt psoas. Denne er en viktig stabilisator av korsryggen. Svake muskler blir stramme og ubrukelige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...