Gå til innhold

Sliter med vektnedgang


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en mann på 26 år, 184 cm og 89 kg. 

For 3 uker siden startet jeg å telle kalorier med mål om å gå ned litt på magefettet og stabilisere meg rundt 83kg. Bruker derfor Lifesum for å logge kaloriinntaket. Den anbefalte å ligge på 1600 kcal på dager uten trening. 

Det har jeg gjort og gjerne økt til 2000 kcal på dager med trening. 

Jeg jobber som yrkesfagsrbeider og er derfor i bevegelse hele dagen. 

Trener fotball 3-4 dager x 1,5t hver uke. Trener styrke 1-2 x 1t hver uke. Sporadiske joggeturer utenom. 

 

Problemet mitt er på disse 3 ukene har vekten vært veldig variabel, men gått ned lite. Kan gå fra 89 - 87 på noen dager og rolig og sakte opp til 88,8 feks. 

To lørdager har jeg spist LITT hva jeg ville. De dagene har vekten stupt ned til 86 kg , bare for å gå opp igjen til 88-89 dagen etter. 

 

Noen som har noen forklaringer, råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg anbefale deg å være litt mer tålmodig, på tre har du nok såvidt begynne å bygge deg opp et underskudd og vektnedgang kommer litt etter litt - det er jo ikke slik at du ikke går ned noe overhodet, så det du gjør fungerer åpenbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Therese skrev:

Først og fremst vil jeg anbefale deg å være litt mer tålmodig, på tre har du nok såvidt begynne å bygge deg opp et underskudd og vektnedgang kommer litt etter litt - det er jo ikke slik at du ikke går ned noe overhodet, så det du gjør fungerer åpenbart

Det er jeg enig i, og forstår. Var mer opptatt av disse svingningene. Hva som gjør at jeg går ned 1 kg en uke, opp 1 neste uke og plutselig ned 2-3 kg og opp igjen tilsvarende dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CfChrismo skrev:

Det er jeg enig i, og forstår. Var mer opptatt av disse svingningene. Hva som gjør at jeg går ned 1 kg en uke, opp 1 neste uke og plutselig ned 2-3 kg og opp igjen tilsvarende dagen etter. 

Det er et resultat av mange hundre faktorer vi ikke kam kontrollere - i hovedsak mat og væske i fordøyelsen, men også generell vannretensjon som også påvirkes av salt og karbohydratinntak, aktivitetsnivå ila dagen, matvarevalg etc

Det er helt normalt og det må en bare finne seg i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...