Gå til innhold

Muskelknuter og nerver i klem på rygg - fysio?


Friera

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i det siste hatt litt "øm" rygg og ubehag i skuldrene (ikke smerter, men føles stiv og rar) der det er mye muskelknuter og noe jeg tror er nerver i klem - stråler nedover høyre arm, ubehag, manglende følelser i lille-og ringfingeren. I tillegg har jeg ømme muskler under armene på siden av latissimus som er vonde å ta på. Dette har blitt verre nå som jeg er på leir og bærer 25 kg utstyr åtte timer hver dag. Tenkte å "forebygge" eventuelle plager senere ved å komme meg til en fysio, sportsmassør osv for å løsne opp litt. Tenker kanskje at selvjustis på egen rygg ikke er så smart med å få en venn til å fikle på de åpenbare muskelknutene der, hehe. Men hva mener dere er mest egnet profesjonell aktør til å "løsne opp" litt bak på ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring og lillefinger er ulnar-nerven. 

Du må passe på, når du bærer sekk, at skuldrene ikke HENGER. Dette er ekstremt viktig - da det med potensiale kan innklemme plexus brachialis, som er nervebuntene som tilfører armen og skulderpartiet.

Neppe snakk om å løsne opp i dette tilfellet, men stabilisering.

Igjen, sørg for at skulderbladene ikke henger ned. Trapezius er en meget sterk muskel, og denne må ta vekta av sekken. Mange er redde for å knipe skuldrene opp til ørene, og det resulterer i at de henger for langt ned istedenfor. Ingen av disse er gunstige. Det skal til en hver tid være mild aktivitet i trapezius slik at optimal posisjon av scapula og det sternoclaviculære ledd opprettholdes relativ til gitt belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil Larsen skrev:

Ring og lillefinger er ulnar-nerven. 

Du må passe på, når du bærer sekk, at skuldrene ikke HENGER. Dette er ekstremt viktig - da det med potensiale kan innklemme plexus brachialis, som er nervebuntene som tilfører armen og skulderpartiet.

Neppe snakk om å løsne opp i dette tilfellet, men stabilisering.

Igjen, sørg for at skulderbladene ikke henger ned. Trapezius er en meget sterk muskel, og denne må ta vekta av sekken. Mange er redde for å knipe skuldrene opp til ørene, og det resulterer i at de henger for langt ned istedenfor. Ingen av disse er gunstige. Det skal til en hver tid være mild aktivitet i trapezius slik at optimal posisjon av scapula og det sternoclaviculære ledd opprettholdes relativ til gitt belastning.

 

Takk for svar! :) Jeg bærer en vest, og ikke sekk, så er like mye vekt foran som bak. Vet ikke om det har noe å si.

Jeg har litt usikker på hva du mener med at skuldrene henger? Knyte skuldrene opp til ørene, mener du at jeg skal trekke de bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...