Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i det siste hatt litt "øm" rygg og ubehag i skuldrene (ikke smerter, men føles stiv og rar) der det er mye muskelknuter og noe jeg tror er nerver i klem - stråler nedover høyre arm, ubehag, manglende følelser i lille-og ringfingeren. I tillegg har jeg ømme muskler under armene på siden av latissimus som er vonde å ta på. Dette har blitt verre nå som jeg er på leir og bærer 25 kg utstyr åtte timer hver dag. Tenkte å "forebygge" eventuelle plager senere ved å komme meg til en fysio, sportsmassør osv for å løsne opp litt. Tenker kanskje at selvjustis på egen rygg ikke er så smart med å få en venn til å fikle på de åpenbare muskelknutene der, hehe. Men hva mener dere er mest egnet profesjonell aktør til å "løsne opp" litt bak på ryggen?

Fortsetter under...

Ring og lillefinger er ulnar-nerven. 

Du må passe på, når du bærer sekk, at skuldrene ikke HENGER. Dette er ekstremt viktig - da det med potensiale kan innklemme plexus brachialis, som er nervebuntene som tilfører armen og skulderpartiet.

Neppe snakk om å løsne opp i dette tilfellet, men stabilisering.

Igjen, sørg for at skulderbladene ikke henger ned. Trapezius er en meget sterk muskel, og denne må ta vekta av sekken. Mange er redde for å knipe skuldrene opp til ørene, og det resulterer i at de henger for langt ned istedenfor. Ingen av disse er gunstige. Det skal til en hver tid være mild aktivitet i trapezius slik at optimal posisjon av scapula og det sternoclaviculære ledd opprettholdes relativ til gitt belastning.

1 time siden, Kjetil Larsen skrev:

Ring og lillefinger er ulnar-nerven. 

Du må passe på, når du bærer sekk, at skuldrene ikke HENGER. Dette er ekstremt viktig - da det med potensiale kan innklemme plexus brachialis, som er nervebuntene som tilfører armen og skulderpartiet.

Neppe snakk om å løsne opp i dette tilfellet, men stabilisering.

Igjen, sørg for at skulderbladene ikke henger ned. Trapezius er en meget sterk muskel, og denne må ta vekta av sekken. Mange er redde for å knipe skuldrene opp til ørene, og det resulterer i at de henger for langt ned istedenfor. Ingen av disse er gunstige. Det skal til en hver tid være mild aktivitet i trapezius slik at optimal posisjon av scapula og det sternoclaviculære ledd opprettholdes relativ til gitt belastning.

Takk for svar! :) Jeg bærer en vest, og ikke sekk, så er like mye vekt foran som bak. Vet ikke om det har noe å si.

Jeg har litt usikker på hva du mener med at skuldrene henger? Knyte skuldrene opp til ørene, mener du at jeg skal trekke de bakover?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...