Gå til innhold

Spørsmål angående kaloriforbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har ett spørsmål angående dette med forbruk og inntak av kalorier. Mulig denne posten hører hjemme i posten for dumme spørsmål, men jeg prøver meg her.

 

Først litt bakgrunn: Jeg prøver meg for tiden på litt vektnedgang, men det jeg først og fremst er ute etter nedgang i fettprosent. Er i grunn ganske fornøyd med kroppsbygningen og klesstørrelse etc, så vil ikke nødvendigvis bli mindre, men vil gjerne kvitte meg med magefettet, og stramme opp her og der. Er 179 cm, ca 78-79 kg og 27 år. Har kun trent regelmessig siden jul, før da var det mer periodevis. Trener nå 4-5 ganger i uka, både kondisjon og styrke. Har en del mål som ikke har med kroppskomposisjon å gjøre, så legger opp treningen etter det.

 

Så var det dette med kalori-energiforbruk. Dette med mat er viktig for meg, er opptatt av å gi kroppen nok næring, og prøver å venne meg til en sunn livsstil, heller enn å midlertidig være på diett og gå ned i vekt. For øyeblikket prøver jeg jo å miste fett, så da jeg ligger i ett kaloriunderskudd. Men jeg er redd for å ligge for lavt, da jeg vil miste minst mulig muskler og jeg ikke vil gjøre noe som kan forstyrre forbrenningen for mye.

Men jeg er litt forvirret angående dette med kaloriforbruk. I følge denne nettsiden: http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/ , så har jeg BMR på 1607 kalorier, og vedlikeholdsnivået mitt ligger på 2282 kalorier ved 4 treninger i uka, og 2346 kalorier ved 5 treninger i uka. Hvis jeg tar utgangspunkt på 4 treninger i uka, burde jeg ligge på ca 1939 kalorier ved moderat nedgang. Dette gir ett underskudd på 7 x 2282 + 7 x 1939 = 2401 kalorier i uka, med andre ord helt akseptabelt.
MEN. Jeg bruker en fitness-tracker hver dag, og har på meg pulsbånd under hver treningsøkt, og får ett annerledes resultat der. På treningsdager ligger jeg rundt 3000 kalorier jevnt over, og på hviledager ligger jeg rundt 2200. Med samme kaloriinntak ligger jeg plutselig 5000 kalorier i underskudd, noe jeg synes er litt mye.

 

Så spørsmålet er vel, hvor pålitelig er pulsklokke og aktivitetsmåler? For info, så er det en Garmin Vivosmart og tilhørelde pulsmåler, og alt av personlig info om høyde, vekt, alder etc ligger inne.

Hvilke måling burde jeg gå for? Burde jeg øke kalori –inntaket mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags fitnesstracker bruker du?

Om trackeren forteller deg 3000 kcal på treningsdager og 2200 på hviledager så kan du forsøke å ta det som utgangspunkt først, og se hva som skjer. Om du ikke opplever vektnedgang på ca. 0.3-0,5kg i uka så justerer du bare kcal litt til ned.

Bedre å begynne litt for høyt enn for lavt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, FrkHoel said:

Hva slags fitnesstracker bruker du?

Om trackeren forteller deg 3000 kcal på treningsdager og 2200 på hviledager så kan du forsøke å ta det som utgangspunkt først, og se hva som skjer. Om du ikke opplever vektnedgang på ca. 0.3-0,5kg i uka så justerer du bare kcal litt til ned.

Bedre å begynne litt for høyt enn for lavt. :)

Takk for svar! Det høres logisk ut, så prøver meg på det! Bruker Garmin VivoSmart sammen med Garmin soft strap premium heart rate monitor. Brukte Polar Loop med tilhørende HR monitor før, og merker at Garmin sin er mye mer konservativ når det gjelder hvor mye kalorier jeg forbrenner under en treningsøkt enn Polar sin, så jeg satser på at jeg kan stole på Garmin sin! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...