Gå til innhold

Søvnbehov


Mona Iren

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har ett spørsmål angående søvnbehov jeg håper noen kan svare meg på.

Overalt kan man lese om hvordan alle burde sove minst 7-8 timer per natt, og hvordan kroppen blir påvirket hvis man ikke gjør det.

Men personlig føler jeg at hvis jeg sover 7 timer eller mer, så er det kjempevanskelig å komme seg ut av sengen neste dag, jeg føler meg uopplagt, har ofte vondt i hodet, har bare lyst til å spise usunt, har null motivasjon til å trene, gjesper hele dagen osv. Men hvis jeg derimot sover 4-5 timer, maks 6, så føler jeg meg proppfull av energi neste dag, jeg har null problem med å spise sunt, jeg kommer meg lettere igjennom treningsøkter og jeg nærmest spretter ut av sengen om morgenen. De beste og sunneste periodene jeg har er hvis jeg av en eller annen grunn ikke kan sove mer enn 4-5 timer per natt i en uke eller mer.

Men jeg er jo bekymret over at kroppen ikke får nok tid til å lade seg opp, at hjernen ikke får slappet av  nok osv hvis jeg ikke sover nok.

Er det noen som vet hvorfor dette skjer, kan det være noe sånn som en hormonfeil, en mangel på noe ernæringsmessig?

Er det noe jeg kan gjøre for å endre dette? Hvor skadelig er det egentilig å sove bare 4-5 timer om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med søvnbehov er faktisk veldig individuelt. 7-8 timer er en generell anbefalning, men passer langt fra alle. Jeg kjenner flere som trenger 5-6 timer for å fungere optimalt, mens jeg selv trenger i hvert fall 7-8 timer i snitt, ofte opp til 9 om jeg trener veldig tungt.

Jeg syns du skal høre på kroppen din og sove så lenge du selv føler du trenger for å fungere. Om dette er 5 timer så holder dette for nettopp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...