Gå til innhold

Periodisk skytende smerte fra siden av brystet ned armen


ErikNM

Anbefalte innlegg

Vil beskrive et problem jeg har, i håp om at noen her har erfaring med det.

Dette begynte for cirka en uke siden, med at den høyre brystmuskelen min periodevis 'vibrerte' litt. Hver gang kom det rundt 4-5 kjappe rykk i den. Hyppigheten var veldig tilfeldig; noen ganger med 20 sekunders mellomrom, noen ganger med flere minutters mellomrom, og andre ganger med noen timers opphold. Det var ingen smerte eller ømhet, kun ubehagelige rykninger.

Nå har visst dette gått over i 'fase 2', med nye symptomer. Periodevis får jeg en stikkende smerte som begynner på siden av det samme brystet (nesten under armhulen) og skyter ned langt armen, helt til håndleddet. Det er ganske sterk smerte, men ingen ømhet eller svakhet. Når det er over, er det helt over.

I mellomtiden, mellom disse 'skytningene', merker jeg ingenting. Føler meg helt normal. Jeg kan presse hardt på siden av brystet, og langs armen, uten å merke noe ubehag.

Mistenker at dette ble trigget av at jeg ganske nylig har begynt med styrketrening igjen, og muligens tatt i for hardt med militærpress, hvor den aktuelle muskelen belastes sterkt.

Det røde merket viser hvor smerten begynner. Deretter går den ned langs innsiden av armen.

Capture.jpg

Setter stor pris på råd om dette. Jeg har hatt den skytende smerten i rundt 2 dager, og er i 'håper at det gir seg' modus inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det du beskriver virker helt klart som nervesmerter.

Siden det startet såpass lett, tviler jeg sterkt på at det stammer fra en prolaps eller lignende. Mest sannsynlig er det her snakk om "thoracic outlet" syndrom, hvor nervene som passerer ut i armen via nakken, fanges.

Disse kan fanges flere steder. I dette tilfellet, sannsynligvis under pectoralis minor eller mellom scalenius anterior og intermedius. Ovennevnte vil vanligvis føre til elevasjon av costa 1 og depresjon av kragebenet, derfor mener jeg at disse er mer relevant å jobbe med enn subclavius. Men it depends. Uansett, ved å presse på disse punktene, kan man se hva som reproduserer smerten og jobbe ut derifra.

Vanligst stammer disse sakene fra feilstabilisering av skulderbladene. Også overdreven brystpusting og svakhet i scaleni kan være relevant.

thoracic-outlet-syndrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspillet, Kjetil! Det eneste jeg stusser på er at det jeg har virker veldig bryst-fokusert, mens jeg aldri har kjent noe ubehag i nakke eller skuldre. Men nerverelatert er det vel nødt til å være ja.

Symptomene jeg beskrev gav seg gradvis, i løpet av den neste dagen. Nå er de helt borte, så det er ingen smerte lenger.

Det er derimot noe nytt på gang igjen. Nå er nemlig begge brystmuskelene (spesielt den ene) veldig støle, mer enn de noen gang har vært av vanlig trening. Ubehagelig støle, i den grad at det er ukomfortabelt å f.eks. le eller humre. Virker som den følelsen man har i en muskel etter å ha hatt krampe i den. Merker det sterkest på det samme røde området som på bildet mitt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos fysioterapeut denne uken. Det var visstnok muskelstrekk ja. Fikk noen øvelser å gjøre, og bruker ispose på muskelen noen ganger hver dag. På bedringens vei! :)

Det verste fremover er nok at jeg i lang tid kommer til å ha noia for å presse meg for hardt på benkpress o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...