Gå til innhold

Lære skøyte-teknikk på langrennsski


hoppsann

Anbefalte innlegg

Er det noen ski-ess her? :whistling:

Har bestilt meg skøyteski og er klar som et egg for å teste de ut til helga.

Men har ett problem: jeg har ikke stått på ski på 7 år, og har aldri før prøvd skøyteski. Har generelt lite peiling på skisport.

Så nå lurer jeg på om det er noen som har tips for hvordan lære teknikken når man er helt nybegynner? Gjerne drills og øvelser og også tips til hvordan legge opp progresjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått aktivt på ski i mange år, men aldri lært bort, så er litt usikker hva nybegynnere finner vanskligst. Men det første du må lære deg er god balanse, lære å gli lenge på hver ski. Et tips når du føler du har litt kontroll, er å løfte opp den ene skia og prøve å stå på en ski i nedoverbakker. Du må også gå mye uten staver, dette er slitsomt (spesielt om du ikke har god teknikk), så ca 15 minutter er greit (dette bør du gjøre på hver eneste skøyteøkt, bare å løfte opp stavene, eventuellt ta dem av og holde lett midt på staven slik at det er lettere å simulere at du faktisk tar skøytetak uten at staven går i bakken). Alle som trener skøyting går uten staver i blant, så dette er ikke noe som bare nybegynnere gjør :) Å trene uten staver er veldig viktig for å få gode skyv med bena, ellers er det lett å kompensere med armene for dårlig benteknikk.

En artikkel som forklarer skøyting ganske bra er http://turrennportalen.net/2008/09/23/langrenn-og-teknikk-l%C3%A6r-a-sk%C3%B8yte-pa-ski/ , der var det også mange linker til filmer som viste teknikk.

Angående øvelser så er det vel noen i de videoene som artikkelen over linker til, ellers kan du alltids se på aktivitetsbanken.no, siden er lagd for trenere som skal finne øvelser til barne- og ungdoms men noen av dem kan være morsomme å prøve for voksne også (man kan velge "langrenn" under "gren" for å se på skiøvelser).

Har ikke noe forslag til progresjon, men hver forberedt på å bli stiv i beina under de første øktene, spesielt under føttene ( på innsiden), på utsiden av rumpa og i leggene (og til dels beinstrekkeren) er det lett å bli stiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du googler skøyteteknikk kommer det opp veldig mange fine videoer. I tillegg kan jeg anbefale deg å få noen til å filme deg, slik at du ser hva du eventuelt gjør feil. For min egen del kom skøyteteknikken veldig naturlig, i motsetning til klassisk som jeg fremdeles suger i. Det finnes klart en del øvelser man kan gjøre ved siden av, men egen erfaring sier at man blir god i det man trener på. Sliter du med balansen, tren den opp med å gå mer på ski - ikke bruk timesvis på bosuball etc.

Progresjonen kommer også naturlig. Begynne med å skøyte på flat mark. Bakker er jæævlig tungt før du får inn de ulike teknikkene. Før du vet ordet av det, klarer du å skøyte opp alle bakkene også :D

Husk bare at det finnes en del ulike teknikker som skal benyttes avhengig om det er flatt, oppoverbakke, om du sprinter eller går i turtempo. Skøyting er gøy, og jeg skulle virkelig ønske det var snø her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt mi første skøyte-økt! Fytti så slitsomt, hehe... Sleit veldig i oppoverbakkene (kompenserete big time for dårlige bein med å bruke overkropp), men på flata gikk det ganske greit å skyve fra med beina til siden (etter hvert). Prøvde etter hvert å tenke 1-2 per glifase på hver ski for å øve opp hvor lenge jeg klarte å holde balansen. Funket brukbart. Prøvde også å trene uten å bruke stavene på flata, var stor forskjell fra begynnelsen av økta til slutten, begynner å få til litt å skyve fra. Balansen er et kapittel for seg selv, den er spesielt ille når jeg møter noen i løypa (ble en del nesten-tryn når jeg ville se flink ut - teit i know) :p Så blir nok noen økter til med det samme jeg øvde på i dag før jeg avanserer til andre øvelser for å lære skøyte-teknikken.

Vil til slutt bare si tusen takk for alle supre tips og lenker!! Kommer godt med til en stakkars nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har prøvd meg på ski for første gang siden barndommen jeg og. Ble 45 minutter staking i kupert terrent. Snittpuls var godt oppe på terskel. Smerte. Jeg har derfor bestemt meg for å prøve lære meg skøyting.

Anbefaler også: http://turrennportalen.net/langrenn-teknikk-trening/

Nå må jeg bare ut i skiløypene og få prøvd teorien i praksis :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...