Gå til innhold

Hjelp til matplan/vektnedgang


Exirem

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 19, mann, 190cm og 117kg. Jeg kunne godt tenke meg å gå ned en del, så jeg startet en matplan for 3 uker siden og har nesten ikke sett noe progresjon. Jeg trener 6 dager i uken der 4 av dagene er styrke og 2 er kardio, alle øktene varer i cirka 2 timer.

Sånn ser matplan ut,

Frokost: 2 brødskiver med kyllingpålegg

Lunsj: 133g karbonadedeig, 35g villris(målt i tørr tilstand) og 200g brokkoli

Middag: 150g kyllingfilet, 35g villris og 200g brokkoli

Kvelds: 3 riskaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette var ikke mange kaloriene - har du regnet på dette? Jeg kom frem 560kalorier - det er langt under ditt basalbehov og absolutt ikke anbefalt med den mengden trening

Jeg har vanskeligheter for å se for meg at dette er noe som gir deg metthetsfølelse og energi i hverdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Therese skrev:

Hei!

Dette var ikke mange kaloriene - har du regnet på dette? Jeg kom frem 560kalorier - det er langt under ditt basalbehov og absolutt ikke anbefalt med den mengden trening

Jeg har vanskeligheter for å se for meg at dette er noe som gir deg metthetsfølelse og energi i hverdag

Som jeg har regnet fram til det er det cirka 1500 kalorier +-150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Therese skrev:

Hvordan kom du frem til det?

Veier du kjøtt og ris i tilberedt form eller rå/utilberedt?

Jeg måler opp kjøttet etter det er tilberedt og jeg bruker boil-in-bag med villris som jeg koker opp og deler inn i 4, så koker jeg grønnsaker og måler opp 2-300 gram med det. noen ganger bytter jeg litt på riskaker til brødskiver der pålegget også varierer litt. i tilegg drikker jeg en proteinshake etter treningen som ligger på litt over 100 kalorier. så jeg har regner gjennomsnittet i uka og da ligger jeg på 1600 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Exirem skrev:

Jeg måler opp kjøttet etter det er tilberedt og jeg bruker boil-in-bag med villris som jeg koker opp og deler inn i 4, så koker jeg grønnsaker og måler opp 2-300 gram med det. noen ganger bytter jeg litt på riskaker til brødskiver der pålegget også varierer litt. i tilegg drikker jeg en proteinshake etter treningen som ligger på litt over 100 kalorier. så jeg har regner gjennomsnittet i uka og da ligger jeg på 1600 kalorier.

Ok - da blir det en helt annen historie enn den du presenterte i første posten, det kan være greit å informere om ;)

Uansett - du har ikke progresjon, da er det på tide med en endring. Har du progresjon på trening og energi i hverdagen med dette kostholdet? Jeg mener uansett at dette er for lite mat til deg da du har en hvilemetabolisme på ca 2200kcal. Du har også ekskludert fett i kostholdet ditt - noen grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Therese skrev:

Ok - da blir det en helt annen historie enn den du presenterte i første posten, det kan være greit å informere om ;)

Uansett - du har ikke progresjon, da er det på tide med en endring. Har du progresjon på trening og energi i hverdagen med dette kostholdet? Jeg mener uansett at dette er for lite mat til deg da du har en hvilemetabolisme på ca 2200kcal. Du har også ekskludert fett i kostholdet ditt - noen grunn til det?

Jeg har fortsatt energi i hverdagen og legger merke til styrke-økning fortsatt, men vekta står helt stille. Kan dette være fordi jeg fortsatt bygger muskler, mens jeg går ned i fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Exirem skrev:

Jeg har fortsatt energi i hverdagen og legger merke til styrke-økning fortsatt, men vekta står helt stille. Kan dette være fordi jeg fortsatt bygger muskler, mens jeg går ned i fett?

Det kan det være mange årsaker til - jeg vet ikke annet enn det du oppgir av informasjon her på forumet. Jeg fikk inntrykk av at du ikke hadde noen som helst progresjon, men historien viser seg å være en helt annen.

Rent teoretisk skal det veldig godt gjøres å bygge mye muskelmasse under sin hvilemetabolisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Therese også sier over her så spiser du altfor lite. Du skal i teorien kunne spise det dobbelte i energimengde og fortsatt gå ned i vekt.

Vektnedgang handler ikke om å spise minst mulig, men å gjøre ting smart. Det dummeste man gjør er å kutte stor i kcal når man skal ned i vekt. Man bruker opp alle verktøyene man har tidlig i prosessen og ender opp med å måtte ligge så lavt på kaloriene at det er umulig å holde seg til det i lengden.

Anbefaler deg å øke inntaket i energi litt gradvis framover og se hva som skjer.

F.eks: Neste uke spiser du 1800 kcal om dagen, uke etter øker du til 2000 kcal. Uken etter kan du gjør litt mindre økninger og dermed spise 2100 kcal. Gjør dette fram til du når 2600 kcal og hold inntaket i et par uker mens du ser an hvordan vekttrenden er og hva målebånd sier. Står det stille etter 2-3 uker på 2600 kcal, så kan du begynne å gjøre et moderat kutt i kcal igjen - da f.eks ned til 2400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrkHoel skrev:

Som Therese også sier over her så spiser du altfor lite. Du skal i teorien kunne spise det dobbelte i energimengde og fortsatt gå ned i vekt.

Vektnedgang handler ikke om å spise minst mulig, men å gjøre ting smart. Det dummeste man gjør er å kutte stor i kcal når man skal ned i vekt. Man bruker opp alle verktøyene man har tidlig i prosessen og ender opp med å måtte ligge så lavt på kaloriene at det er umulig å holde seg til det i lengden.

Anbefaler deg å øke inntaket i energi litt gradvis framover og se hva som skjer.

F.eks: Neste uke spiser du 1800 kcal om dagen, uke etter øker du til 2000 kcal. Uken etter kan du gjør litt mindre økninger og dermed spise 2100 kcal. Gjør dette fram til du når 2600 kcal og hold inntaket i et par uker mens du ser an hvordan vekttrenden er og hva målebånd sier. Står det stille etter 2-3 uker på 2600 kcal, så kan du begynne å gjøre et moderat kutt i kcal igjen - da f.eks ned til 2400.

Takk for tipset :) Jeg skal prøve det framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...