Gå til innhold

Vo2max test.


hnhn

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har tatt vo2max test?

Ble litt forbauset over resultatet. Fikk en vo2 max på 31. 

Det som også var litt rart var at oksygenmetningen gikk fra 97% til 90% under max.

Ser på tabeller at jeg skulle hatt en vo2max på 47. 38 år.

31 er jo fryktelig dårlig. kan sammenlignes med mann 65 år pluss. hihi

Aldri vært i god form, men dette var da skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg tok ein test i 2009, men har ingen planar om å gjere det igjen. Treng ikkje lese av eit tal på ei maskin for å vite om eg spring fort eller ikkje. Kan sjølvsagt argumentere med at labtest kan hjelpe med å avdekke styrkar og svakheiter (som arbeidsøkonomi og terskel), men det kan også prestasjonstestar og eg har eigentleg ikkje tru på skreddarsydde program for å betre arbeidsøkonomi (som i all hovudsak er styrt av genetikk og treningsvolum over tid). 

Du kan uansett ikkje finne kondisjonstalet i ein tabell. Kor tung er du? Det maksimale oksygenopptaket blir oppgitt i liter (eller milliliter) per minutt, og det relative oksygenopptaket/kondisjonstalet er oksygenopptak delt på vekt.

Eksempel: På testen min fekk eg eit oksygenopptak på 5.25 liter/minutt. På det tidspunktet var eg smålubben og 85 kg. Det gav eit kondisjonstal på 61. Viss eg klarar å redusere kroppsvekta til 70 kg utan å redusere kapasiteten (noko eg trur er mogeleg), vil kondisjonstalet auke til 5250/70=75 ml/kg/min. Gjennom hard og målretta trening over tid, kan eg kanskje auke dette vidare med ti prosent opp til 80-85 ml/kg/min, noko eg trur er mitt genetiske potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, hnhn skrev:

Du har da veldig høy vo2max, Selv er jeg 190 høy, veier 97 kilo. så noen kilo kunne  jeg blitt kvitt. dobbelt så høyt opptak du da

Du er både høy og tung, dermed vil din VO2MAX være tilnærmet lav, går du ned 10 kg, så vil din VO2MAX stige mye!
Mitt spørsmål er egentlig hvorfor du tok en slik test? Tallet har egentlig ingen ting å si, da testprotokoller også vil kunne være forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt ned litt, men er nå ganske kraftig bygd, hehe. de sier sikkert alle men. tok en test for å sjekke hvordan kondisen lå ann. mulig de viser en del feil. vo2max på 31 kan jo sammenlignes med en 70 år gammel mann. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hnhn skrev:

Kunne godt ned litt, men er nå ganske kraftig bygd, hehe. de sier sikkert alle men. tok en test for å sjekke hvordan kondisen lå ann. mulig de viser en del feil. vo2max på 31 kan jo sammenlignes med en 70 år gammel mann. hihi

Du er per definisjon overvektig i følge BMI. Vet ikke helt hva du prøver å diskutere deg frem til i hodet :p 

Delta på et løp på 5km istedenfor, så kan du sammenligne deg mot supermosjonistene istedenfor :) Mest sannsynlig vil du bli skuffet da også :p

Evnt. kan du jo måle fremgangen din med VDOT: http://www.runbayou.com/jackd.htm

Ved forrige VO2MAX test jeg gjennomførte på 116 kg kroppsvekt, 26 år gammel var forresten på 39!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Thomaseh skrev:

Du er per definisjon overvektig i følge BMI. Vet ikke helt hva du prøver å diskutere deg frem til i hodet :p 

Delta på et løp på 5km istedenfor, så kan du sammenligne deg mot supermosjonistene istedenfor :) Mest sannsynlig vil du bli skuffet da også :p

Evnt. kan du jo måle fremgangen din med VDOT: http://www.runbayou.com/jackd.htm

ok da. Jeg er feit :) Kan gå ned litt. løpe 5km, nei huff. Holder med gåing i stigning og 4x4. Har polar puls klokke som jeg føler litt med på. Ser ikke ut som jeg har særlig forbedring på 6 ukers tid. Ikke mulig å se forskjell faktisk. kan titte på linken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hnhn skrev:

ok da. Jeg er feit :) Kan gå ned litt. løpe 5km, nei huff. Holder med gåing i stigning og 4x4. Har polar puls klokke som jeg føler litt med på. Ser ikke ut som jeg har særlig forbedring på 6 ukers tid. Ikke mulig å se forskjell faktisk. kan titte på linken

 

Men da sier det seg jo selv at du vil prestere dårlig på en VO2MAX, om du kun fokuserer på gåing i stigning og 4x4 (som forøvrig er tidenes mest oppskrytte intervall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Er da gåing i stigning får opp pulsen selv om jeg går. Intervall 4x4 er da også annerkjent, Trener også 20x10 sek intervaller. som også skal øke vo2max, men har nå bare lest meg fram til dette via internett. Hva er best for å øke vo2 max? Klarer ikke jogge mye før det er stopp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss eg spring 5 km på 18 minutt og du spring på 36, er det vel ikkje unaturleg at eg også har dobbelt så høgt maksimalt oksygenopptak. Dei beste i verda er derimot nede på 12-13 minutt...

Ut over det ser eg ikkje heilt poenget med å henge seg opp i oksygenopptak som mål på fysisk form. Eit 5-km løp seier mykje meir om både fysisk form og helse enn ein labtest på utåndingsgass. Er veldig #fitness å trene 4x4 på mølle med pulsklokke, men det er veldig få gode løparar som bryr seg om det (dei fins, men er i mindretal). Den vanlegast måten å trene seg opp til å kunne springe 5 km, er å gå og springe om kvarandre i starten. Etterkvart blir det mindre og mindre gåing, og meir og meir springing, og til slutt er du der. For min del er hurtig langtur favorittøkta når eg kjem tilbake etter eit treningsopphald.

http://46.101.164.160/wp-content/uploads/2015/09/Treningsprogrammer.pdf#page=10 (Viss 10km-programmet er for hardt, kan du byrje med 3km-programmet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...