Gå til innhold

Spørsmål om intervall (nybegynner)


GullGratten

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er første gang jeg skriver noe her. Spør om noe i førsteomgang, så får vi se om jeg loggfører senere. Er foreløpig heldig med apper og duppedingser som logger greit for meg.

Jeg begynte å løpe (for mer alvor) i fjor 2015 (ca okt.) Formen har gått fra helt RÆVA til OK. Jeg trener i hovedsak for å styrke puls og hjertet, men syntes så klart at det er morsomt å utfordre meg selv, og kartlegge hvordan jeg ligger ann. I den forbindelse begynte jeg å lese meg mer opp på puls og puls-intervaller. 

Hovedmålet med løpingen nå, er å kunne løpe raskere med lavere puls, enn dags dato.

Problemet mitt er at formen bare er OK. Så når jeg løper intervall har jeg problemer med å senke pulsen til der jeg ønsker at den skal ligge ca. 136. (max puls 192) ..ihvertfall innen 3 minutter.

Så mitt spørsmål er: Er det OK å spasere/gå mellom intervall dragene? Jeg har nemlig sett et par ganger "skal du bli god på å løpe, må du øve på å løpe. ikke gå" 

Evt tips til hva man kan gjøre for å forbedre "kropp/puls-reaksjonen" på den fysiske utfoldelsen :)

 

Hilsen Line 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt at en utrent bruker lang tid på å få ned pulsen, og det er noe som skiller godt trente med mindre godt trente. 

Når det gjelder intervalltreningen din kan du helt sikkert gå ned 10pulsslag, veldig mange som ønsker å bli utholden trener for hardt, og det er ikke mye å vinne på å trene for hardt. Det går til slutt bare ut over motivasjonen. Du kan trene i de øverste sonene når du har fått mer grunntrening. 

Og det at du ikke skal gå er bare tull. Faktisk vil jeg anbefale en som er i dårlig form til å gå/småløpe i 1,5-2 timer. Dette gir bedre arbeidsøkonomi og kalles langtur. Her skal pulsen ligge i sone1, og for utrente betyr det mye gåing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...