Gå til innhold

Øke belastning med Kcal underskudd?


Daniel_D

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! 

Ny på forum, men har fulgt fitnessbloggen en stund. Er 192 høy, 23 år gammel, veier 90,5 kilo. Vil ta av en del fett (tilsvarende gå ned 10 kilo på en diett ca?). Ligger daglig på et kcalorinivå rundt 1900 og forsøker å ha godt med protein i kosten for uten å spise variert og sunt. Trener tung styrke 3 ganger i uken nå og kardio 1-2 ganger. Under styrkeøktene trener jeg helkroppsprogrammet som står i nybegyner guiden på siden, med 3 set med 10 reps på hver øvelse. Spørsmålet er: Skal jeg fortsatt jobbe hardt for å øke belastningen i stor grad selv om jeg ligger på kaloriunderskudd?

Det føles veldig tungt å skulle øke fra gang til gang og ender egentlig med at motivasjonen synker kraftig for styrketrening da jeg er fullstendig kjørt etter hver økt. All hjelp og synspunkter settes pris på :)

Gleder meg til å muligens bli litt mer aktiv her på forum etter hvert! 

 

Endret av Daniel_D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke er totalt nybegynner, vil du vanskelig kunne øke vektene betydelig når du er i kaloriunderskudd, noe det ser ut som du er i. 

Du skal derfor være fornøyd med å vedlikeholde eller øke marginalt i vekter samtidig som du går ned i vekt. Selv kjører jeg en recomposition-strategi nå om dagen, noe som lar meg øke svært så marginalt i vekter (men så absolutt ikke noe å skryte av). Det vil si at jeg spiser i overskudd på treningsdager med rikelig av alle tre næringsemnene og så kjører jeg på med PSMF på fridagene. Jeg personlig er egentlig fornøyd om jeg greier å vedlikeholde styrke og masse på diett. 

Andre foretrekker et mer jevnt underskudd og raskere vekttap. Det blir en avveining av hva man selv føler fungerer best. 

Ellers er det alltid en fordel å trene rimelig hardt og tungt for å konservere muskelmasse på diett, men man skal selvsagt ikke ødelegge seg. Ikke glem å sove nok! 

Håper det besvarte spørsmålene dine, Daniel, og velkommen til forumet. :)

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Big D
Jeg pleier å anbefale folk å prøve så godt det lar seg gjøre å følge den progresjonsmodellen som programmet beskriver. Dvs øke når du skal/kan øke. Mye av det som avgjør om du klarer å bli sterkere på en kutt sitter i hodet. Veldig mange psyker ut seg selv. Siden en vet at man spiser i et underskudd vil mange "automatisk" føle seg slitne og mindre motivert for å øke. Selv kjører jeg, som @samgold, en rekomposisjonsdiett. Her har jeg 3-4 svært lave dager hvorav jeg har en dag hvor jeg spiser 10000 kcal. Dette innebærer at jeg ofte trener på dager hvor jeg spiser eller har spist i et underskudd. Jeg prøver alikevel være tro mot progresjonen og vektene. Håper du blir litt klokere, og stå på videre
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og vektnedgang tar tid og om du sliter med motivasjonen, så ikke stress med at du MÅ øke for hver gang. Da føler man raskt at man underpresterer og dette virker igjen inn på treningsglede og motivasjon. Du sier ingenting om når du eventuelt vil oppnå målet med å gå ned 10 kg, og muligens har du ikke har et gitt tidspunkt. 

vil egentlig råde deg til å ikke følge programmet slavisk, men tenke at det viktigste for fremgangen er faktisk å møte opp å kjøre gjennom programmet. Resultatene kommer vanligvis etterhvert. Da blir presset på deg selv mindre og du kan nyte treningen mer. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...