Gå til innhold

Er jeg nybegynner?


Wbbh

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sluttet å trene for to og et halvt år siden på grunn av en skade, ingen unnskylding; jeg vet. Nå lurer jeg på om jeg har falt tilbake på nybegynnerstadiet? Når det gjelder antall kilo på vektene er jeg i hvert fall helt tilbake på stadiet jeg var da jeg starter for første gang. Jeg startet med programmet "fra fyrstikk til tømmerstokk" og etter ca seks måneder trening gikk videre til X-size. Det jeg nå lurer på nå er om jeg kan starte med x size eller bør gå tilbake å trene hele kroppen tre ganger i uken?  Takk for svar på forhånd 

Endret av Wbbh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er i praksis nybegynner igjen. Det er mye mulig at du kan gjøre raskere framgang enn en nybegynner som aldri har trent, fordi muskelcellekjerner ligger klar til å "blomstre" igjen. Hvis du har litt ekstra fett du vil ta av så har du et bedre utgangspunkt (i og med at du har trent tidligere) for å kunne ta av fett og legge på deg muskler i noen uker.

 

Relevant: Mark Rippetoe: Who Wants To Be A Novice? You Do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forskjellen fra å trene kroppen 1 gang per uke til 2 ganger per uke er ganske stor med tanke på styrkeøkninger som nybegynner. Fra 2 til 3 er det avtagende avkastning (deminishing returns som det så fint heter på engelsk). For din del bør du trene et fullkroppsprogram helt til du stagnerer. Dvs. når du ikke klarer å komme deg forbi 5x5 på 80 i benk f.eks, 2 uker på rad. Veldig mange kaster programmet sitt ut av vinduet når dette skjer. Det skal ikke du gjøre. Da kan du melke programmet maks med for eksempel gå ned til 3 reps på de tunge settene i baseøvelsene. Dette lar deg øke intensiteten (% av 1RM i øvelsen) i noen uker og dermed fortsette å øke. Et eksempel vil være å prøve deg på 5 sett x 3 reps på 82.5kg. Har du mindre vekter enn 1.25kg anbefaler jeg deg å benytte minst mulig vekter slik at du ikke stagnerer så fort. Noen gym har 0.5kg vekter og lar deg dermed øke med 1kg i øvelser kontra 2.5kg.

Nå vet ikke jeg hvor langt du kom deg styrkemessig på fyrstikkprogrammet. Men x-size funker utmerket av min erfaring etter en stund med stagnering på et vanlig nybegynnerprogram ala starting strength, the big 3 og andre nybegynner program. Hvordan ligger du ann per dags dato på x-size? ser du økninger i styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 21. januar 2016 at 17.49, playfair90 skrev:

Forskjellen fra å trene kroppen 1 gang per uke til 2 ganger per uke er ganske stor med tanke på styrkeøkninger som nybegynner. Fra 2 til 3 er det avtagende avkastning (deminishing returns som det så fint heter på engelsk). For din del bør du trene et fullkroppsprogram helt til du stagnerer. Dvs. når du ikke klarer å komme deg forbi 5x5 på 80 i benk f.eks, 2 uker på rad. Veldig mange kaster programmet sitt ut av vinduet når dette skjer. Det skal ikke du gjøre. Da kan du melke programmet maks med for eksempel gå ned til 3 reps på de tunge settene i baseøvelsene. Dette lar deg øke intensiteten (% av 1RM i øvelsen) i noen uker og dermed fortsette å øke. Et eksempel vil være å prøve deg på 5 sett x 3 reps på 82.5kg. Har du mindre vekter enn 1.25kg anbefaler jeg deg å benytte minst mulig vekter slik at du ikke stagnerer så fort. Noen gym har 0.5kg vekter og lar deg dermed øke med 1kg i øvelser kontra 2.5kg.

Nå vet ikke jeg hvor langt du kom deg styrkemessig på fyrstikkprogrammet. Men x-size funker utmerket av min erfaring etter en stund med stagnering på et vanlig nybegynnerprogram ala starting strength, the big 3 og andre nybegynner program. Hvordan ligger du ann per dags dato på x-size? ser du økninger i styrke?

Hei. Takk for svar. Jeg økte med 60-70 prosent i alle øvelser med fyrstikkprogrammet på seks måneder. Jeg har dessverre ikke fått startet å trene igjen, men skal i gang nå tenkte jeg. Lurer på om jeg skal gjøre det samme som sist, starte med fyrstikkprogrammet og evt bytte når jeg stagnerer, som du nevnte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...