Gå til innhold

Øvelser innimellom kontorarbeid


Gjest

Anbefalte innlegg

Å ta noen pushup, etbensknebøy, bicepscurl o.l. innimellom kontorarbeid, har nok ikke på langt nær samme effekt som en aktiv styrkeøkt eller joggetur, men hvilken effekt har det?

F.eks. om jeg tar max rep av pushup, etbensknebøy, pullup/chinup, bicepscurl og andre øvelser som er mulig å gjøre hjemme med minimalt utstyr, hvor jeg tar et sett av en eller to øvelser kanskje ca. hver halvtime, og i løpet av dagen da får inn ca. 4-6 sett med hver øvelse, har dette en effekt, eller blir effekten liten fordi pausen blir så stor?

Planen er selvfølgelig å fortsette med styrke 3-4 ganger i uka, men er interessert i å vite om dette kan være et alternativ de dagene jeg ikke kan trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ta noen pushup, etbensknebøy, bicepscurl o.l. innimellom kontorarbeid, har nok ikke på langt nær samme effekt som en aktiv styrkeøkt eller joggetur, men hvilken effekt har det?

F.eks. om jeg tar max rep av pushup, etbensknebøy, pullup/chinup, bicepscurl og andre øvelser som er mulig å gjøre hjemme med minimalt utstyr, hvor jeg tar et sett av en eller to øvelser kanskje ca. hver halvtime, og i løpet av dagen da får inn ca. 4-6 sett med hver øvelse, har dette en effekt, eller blir effekten liten fordi pausen blir så stor?

Planen er selvfølgelig å fortsette med styrke 3-4 ganger i uka, men er interessert i å vite om dette kan være et alternativ de dagene jeg ikke kan trene.

Etter mitt syn så er det en god ide (y)  Det kalles frekvensmetoden. Poenget med den er at du skal få inn et ganske stort volum i løpet av en dag ved å ta mange sett fordelt utover dagen. Frekvensmetoden gir deg en del i forhold til hypertrofi, men ikke fullt så mye i forhold til styrke.

Jeg har selv brukt det på pushups. Jeg startet da med et sett med en gang jeg stod opp, og tok siste settet rett før jeg la meg. Startet med totalt 36 reps pr dag, og hadde ca 220 reps pr dag da jeg sluttet med opplegget. Jeg mener selv at dette opplegget hjalp meg over en kneik i benkpress, der jeg ikke hadde hatt økning på over et halvt år.

Det som er viktig å huske er at det ikke skal være tungt. Dersom du klarer 10 perfekte pushups, så kan det være greit å starte med sett på 6 reps. Du starter f.eks med 5 sett på 6 reps fordelt ut over dagen den første uken. Neste uke kan du ta 6 sett x 6 reps. Tredje uken kan du øke til 6 sett x 7 reps.... osv. Du skal øke hver uke, enten i antall sett eller reps. Hvis det begynner å bli tungt med antall reps du tar, så øk med et sett og gå ned i antall reps.

Frekvensmetoden er et veldig bra opplegg om du ønsker å klare flere chins/pullups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...