Gå til innhold

Justere dietten


Reze

Anbefalte innlegg

Hei lurer på hvordan dere styrer dietten? Jeg lever etter biorytmedietten, vil bygge muskler og ned i fett %. Ha så muskuløs/trent kropp jeg kan ha og leve med, altså ikke konkuranse fett %. Jeg har hatt bra fremgang når jeg hadde coach som styrte maten, men nå har det stagnert. Blir sterkere men kroppsmålene står stille. 

Nå har jeg øket kaloriene ca 2-300 pr dag og skal gjøre det i 2-3 uker, og så nedjustere i gjen. Så spørsmålet er, er det sann en skal holde på? Justere opp maten når en stagnerer og ned i gjen etter en stund? Og hvor langt ned og hvor lenge?

Ligger på ca 150g protein, 180g karb, 60g fett.

158cm, ca 63 kg. Ca 26% fett og vil nærmere 20 tallet. 

Trener styrke 6 ganger i uken pluss 20 minutters 100% intervall trening ca 3 ganger i uken.  

Hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 vil bygge muskler og ned i fett %.

Hei!

Dette er motstridene - men som jeg ser ut ifra det du forklarer lenger ned virker det interessant - dog på ingen måte optimalt med tanke på maksimalt utbytte av muskelvekst (ei heller høres dette veldig sunt ut). Man har riktignok forskjellige mål for hva man ønsker å oppnå med treningen, så det er jo greit ^_^

Er det slik at du skal øke inntaket gradvis til overskudd over en 2-3 ukers periode for så å senke det gradvis igjen til underskudd over en lik tidsperiode? Folket rundt meg som mener det er hormonforstyrrende slik jeg selv gjør det - 1 bulk og 1 deff i løpet av året - de ville nok fort dratt seg i håret av en slik modell - riktignok om jeg har forstått den riktig (?) ^_^

På overskudd - 1.7g protein pr. kg. fettfrie kropp - ikke bry deg om fett og karbs i slike perioder da du "får i deg mer enn nok av alt" likevel.

På underskudd - 2-3g protein pr. fettfrie kropp - minimum 100g karbs for å ha energi til trening og hverdag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet på maten jeg har nå har jeg fått av B. Fagerli, bare at nå spiser jeg ca 2200 kal pr dag og på hans plan var det 1800-1900. 

Han justerte maten min hver uke, men med små justeringer som 100- 200 kal. Så når jeg skulle klare meg selv, så bare holdt jeg på den siste matplanen han ga meg.. Min tanke var: " hvor mye kan 200 kal pr dag ha å si", hahaha uff.  Det er en vanskelig balanse når jeg vil ned i fettprosent og bygge samtidig, men fett% er på en måte det viktigeste å få hjelp til, har mere teken på byggingen. 

det jeg mente med å justere opp maten i 2-3 uker er for å gi muskelveksten en boost og få kroppen ut av det den er vant til og forbrenne mere. Men lurte bare på om andre justerer opp og ned hele tiden? Min kropp stagnerer fort når jeg holder samme matinntak over tid tydeligvis. 

Endret av Reze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juster opp matinntaket ditt litt og litt så lenge vekten og f.eks midjemålet er stabilt. Begynner vekten og midjemålet å øke (merk: snittvekt over 2-3 ukers periode) så kan du redusere inntaket tilbake et hakk eller 2. Dette gjør man for å presse kcal-inntaket så langt opp man kan uten at fettprosenten går opp for å sikre at man spiser optimalt med energi for muskelbygging.

Går vekten opp så kan du igjen begynne å kutt litt og litt for å få en reduksjon i fettprosent.

Om det er meningen at man skal holde på slik kommer jo helt an på hva man ønsker ut av trening/kosthold osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ble det litt klarere.^_^

Det er slik jeg selv også gjør det, eller gjorde det tidligere for å få kontroll - man justerer med 200kcal hver uke ut ifra hvilke resultater man får på badevekten. Altså om man ikke har gått opp et gram en uke justerer man opp med 200kcal kommende uke. Har man gått opp veldig mye i løpet av uken justerer man tilsvarende ned.

Man trenger ikke justere opp og ned hele tiden nei - til slutt finner man sitt inntak for sunt underskudd, vedlikehold og sunt overskudd.

Man bør også gi det litt tid da kroppen kan variere kroppsvekten med 1-2kg bare over natten grunnet vanninnhold osv..

Foreslår at du fokuserer på en ting om gangen - enten bygger du, eller fokuserer på å få ned fett% først.

Edit: årsaken til at du har teken på byggingen er at du sannsynligvis ligger i overskudd. Dette reflekterer det faktum at du ikke har like god tek på fett% ^_^

Endret av Perfeksjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Takk til begge:) 

Har dere noen formening ( vet dette er veldig individuelt ) om hvor lang tid det tar å droppe td. 5% i fett %?

Har lest litt om PSMF dietten, der en dropper fort, men da kommer det vel på i gjen like fort, og jeg vil jo helst klare å holde

formen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar den tiden det tar ^_^

Individuelt fra person til person og også individuelt hvor lavt underskudd du ligger i - og også vesentlig om underskuddet er for stort. Mange faktorer. 0.5kg ned i vekt pr. uke med din kroppsstørrelse er en sunn nedgang slik jeg ser det, og sjansen for stagnering i fremgangen minsker drastisk. Man skal faktisk ha i seg en god del mat også ved underskudd.

Det du bør fokusere på er å gå ned på en sunn måte slik at du får den næringen du trenger for å kunne ivareta det du har jobbet så hardt for på overskudd.

-Diettmodeller høres kjedelig og komplisert ut, en tvangstrøye slik jeg ser det ^_^ Spis sunn, normal norsk kost, hva du selv ønsker - og fokuser på proteiner og kalorier^_^

Edit: regner også med at du sikter til å droppe 5% fett og ikke droppe ned til 5%

Endret av Perfeksjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja ned 5 % ca;) 

Ja spiser ren sunn mat.

Har aldri spist så mye før, var en av de som trodde på lavkarbo og tren til du spyr hver dag, slitasjeskader og sulten i årevis :/  Så når B. Fagerli tok over, og jeg "fikk" spise og spise mye, raste cm av og økte 200% i øvelsene på kort tid.  

Har mye å lære endå, men det er det beste som fins når en får resultater :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja ned 5 % ca;) 

Ja spiser ren sunn mat.

Har aldri spist så mye før, var en av de som trodde på lavkarbo og tren til du spyr hver dag, slitasjeskader og sulten i årevis :/  Så når B. Fagerli tok over, og jeg "fikk" spise og spise mye, raste cm av og økte 200% i øvelsene på kort tid.  

Har mye å lære endå, men det er det beste som fins når en får resultater :) 

Smart valg å gå til Børge. dyktig mann :)

Ta sikte på å droppe ca 0,3-0,5 kg i uken så er du innafor et vektdropp som i teorien ikke skal ta knekken på energi/styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...