Gå til innhold

Hjelp meg </3


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Så er vi her igjen da. Nok en januar der jeg tenker: jeg burde ha gjort noe med kroppen min.

Men slik blir det jo aldri. Jeg har mistet gløden, håpet og treningsgleden jeg en gang hadde. Fram til 5 år siden har jeg vært aktiv, spilt fotball og vært i grei form. Aldri noe fitnessdronning, men det er heller ikke målet. Jeg vil ha normalvekt, en sterkere kropp og bedre helse. Jeg fikk datteren min for 3 år siden og gikk opp 30 kilo. Jeg er nå 78 kilo og 163 cm. Jeg har unormalt stor byste, så mye vekt ligger der. Jeg må ned 10 kilo for å få brystreduksjon gratis. Ryggen min lider. Men jeg skuffer meg selv gang på gang. Akkurat nå har jeg bare lyst til å grine,.Jeg hater måten kroppen min ser ut på. Den er dvask og magen er grusom. Og jeg vet det..hvorfor klarer jeg ikke gjøre noe med det, når jeg så gjerne vil?

Det er faktisk ganske vondt akkurat nå! Nå prøver jeg igjen..Jeg skal ha meg på trening, men jeg vet jo også at jeg må endre kostholdet mitt kraftig. Jeg leser om forskjellige dietter..5:2, LCHF, spis "vanlig" mat bare pass kalorier osv..

Har noen lyst til å komme med tips, motivasjon, kostholdsråd, egne erfaringer osv...bring it to me. Jeg vet dere som har greid dette finnes der ute. Kanskje denne bloggen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lise

Dette med motivasjon er høyst individuelt, og en av grunner til motivasjon daler er fordi motivasjonen var falsk i utgangspunktet. Man har sett på hva andre er blitt motivert av, hva de andre satt pris på ved prosessen/målet, og bare godtok det ukritisk selv. Du er nødt til å bruke litt tid på å finne ut hva som betyr mest for DEG, både nå og frem i tid. Det kan være selvfølelsen, helse, o.l.

Du har jo et veldig konkrete mål:

1) Gå ned 10 kg ned i vekt

2) Få gratis brystreduksjon

3) Slippe å ha vondt i ryggen

 

Vektnedgang er enkel så lenge man finner kosthold og en treningsplan som fungerer for deg. Du har vel ingen hastverk, så da trenger du ikke et stort kaloriunderskudd eller en overdreven treningsplan. De aller fleste vil se bedring bare de kutter de verste sukkerbombene som sukkerholdig brus hver dag til hvert måltid (bare bytt til sukkerfri brus eller vann). Enkle valg hva aktivitet angår som feks gå til butikken istedenfor å kjøre, velge trappen framfor heis, gå turer og generelt holde seg i aktivitet. Den beste kombinasjonen er selvfølgelig om du implementerer det ovenfornevnte i hverdagen din, sammen med gjennomtenkte matvarevalg og mengder, OG trening i form av styrketrening, gruppetimer og/eller løping/sykling/kettlebelltrening. Alternativene er mange både hva kosthold og trening angår.

 

Det første du kan starte med er å prøve å slappe av, roe ned tankene litt, og prøve å snu negative tanker over til noe mer positivt (og dermed produktivt). "Jeg hater kroppen min" -> "Det er denne kroppen jeg har nå, men jeg skal opparbeide meg en plan og følge den". Prinsippet er å ikke fokusere så mye på hva som gjør vondt her og nå, men på hva du skal gjøre for å bedre det og hvordan det blir når du har nådd målet og livet etter. Og vit at du klarer det. Du er god og sterk nok til å klare det, og det er det du skal nå: klare det.

 

Kan du fortelle i detalj:

- Hva du spiser (og gjerne sånn ca hvor mye) i løpet av dagen? Feks "to kyllingfileter, et par poteter og noe grønnsaker" (kun et eksempel, vær ærlig).

- Om du har trent tidligere, hvordan, hvor lenge, hvor mye. (feks løping, en time, fire ganger i uken). Jeg ser at du har spilt fotball. Evt hvilken treningsform du synes er morsomt eller er minst kjedelig (fordi all trening kan være kjedelig en gang iblant).

 

Min egen erfaring var å gå fra å spille dataspill 6 timer daglig hver dag (mer i helger), spise pølser, pizza, hamburgere, kebab og sjokolade, til å se ut som Zyzz (helt riktig), "rippa grisedigg douche som alle jenter sikla etter". Veien var tøff, og jeg var sulten ofte og hjernevaska meg til å si nei til veldig mye (sjokolade, øl, utemat, osv) og levde av kalorier selv jenter på underskudd ikke går på. Men dette var det jeg ville på det tidspunktet. Lav fettprosent, #veinz og abs. Jeg gikk ned 13kg på 12 uker elns. Så kom jeg til et punkt hvor fettprosenten var lav, men ikke SÅ lav, og jeg fant hele greia jævlig forfengelig så jeg fokuserte på styrke og prestasjon. For det meste. Flekser fortsatt i speilet på vei fra dusjen en gang iblant, men det hører til sjeldenheter. Jeg er mest opptatt av kilo jeg løfter. Så, som du kan sikkert se her, så er det en prosess hvor mål er flytende og jeg endret mine underveis.

 

Jeg kan hjelpe deg så langt min amatørkompetanse strekker. Jeg er på ingen måte utdannet ernæringsfysiolog eller personlig trener, men jeg har erfaring fra egen vektnedgang og et par års trening (styrke), så det er det jeg har å dele :) Om det blir for mye å dele med et helt forum, kan du gjerne sende meg PM. Det er bedre at du kommer igang enn at du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...