Gå til innhold

Antall kalorier for vektøkning, treningskalorier..?


Fjotten

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 23 år som ønsker å fokusere litt mer på muskelmasse og vektøkning i noen måneder fremover. For å hjelpe meg på kosthold-delen lastet jeg ned appen myfitnesspal. Her satt jeg meg som mål å øke fra 85 til 90 kg (er 190 cm høy) med ca. 0.25 kg økning i uka. I følge myfitnesspal skal jeg da innta 3380 kalorier (50% karbohydrater, 30% fett, 20% proteiner). Høres det greit ut?

Men det jeg virkelig stusser på er at myfitnesspal legger på treningskalorier som jeg skal innta i tillegg til disse 3380 kaloriene, blir ikke det fort veldig mye? I dag har jeg vært på en løpetur i variert terreng i nærheten og telefonen min har registrert 15 000 skritt. Ifølge myfitnesspal skal jeg da innta 810 kalorier ekstra, altså 3380 + 810 = 4190. Blir ikke dette overdrevent mye? Har ikke så mye erfaring med slikt. Skal jeg bare se bort fra disse treningskaloriene, eller bør jeg innta dem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er en mann på 23 år som ønsker å fokusere litt mer på muskelmasse og vektøkning i noen måneder fremover. For å hjelpe meg på kosthold-delen lastet jeg ned appen myfitnesspal. Her satt jeg meg som mål å øke fra 85 til 90 kg (er 190 cm høy) med ca. 0.25 kg økning i uka. I følge myfitnesspal skal jeg da innta 3380 kalorier (50% karbohydrater, 30% fett, 20% proteiner). Høres det greit ut?

Men det jeg virkelig stusser på er at myfitnesspal legger på treningskalorier som jeg skal innta i tillegg til disse 3380 kaloriene, blir ikke det fort veldig mye? I dag har jeg vært på en løpetur i variert terreng i nærheten og telefonen min har registrert 15 000 skritt. Ifølge myfitnesspal skal jeg da innta 810 kalorier ekstra, altså 3380 + 810 = 4190. Blir ikke dette overdrevent mye? Har ikke så mye erfaring med slikt. Skal jeg bare se bort fra disse treningskaloriene, eller bør jeg innta dem også?

Hei!

I teorien er dette et regnestykke som tilsier at du er i kcalunderskudd om du inntar 3380kcal og da "forbruker" 4190kcal, men (!) så er det slik at kroppen er ikke en kalkulator og sånn trenger man heller ikke å manisk tilpasse inntak/uttak. Det er helt normalt at en vil være litt mer/mindre sulten enkelte dager og derav justere inntaket, samtidig som en har mer/mindre aktive dager.

Over tid ser du resultatene fra deg du har gjort (gjerne fortsett å logg!) og deretter kan du justere gradvis, ikkeno hokus pokus :)
Ellers er fordelingen prot/karb/fett veldig fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort fortalt skal jeg se bort fra disse "treningskaloriene" appen mener jeg skal spise, og heller justere etter om jeg mer sulten på aktive dager og etter resultater?

korrekt - men er du ekstra sulten etter dine 3300kcal, så spis gjerne mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La badevekta styre hvor mange kalorier du trenger ^_^

Begynn et sted, og juster inntaket etter hvilke resultater du får:

Vei deg på morgenen og noter vekt - innta et likt antall kalorier hver dag både på treningsdager og fridager - vei deg på nytt en uke senere under samme forutsetninger som sist du veide deg. Juster så kommende uke med 200kcal opp eller ned ut ifra resultatene badevekta gir deg.

Slik få du full kontroll i løpet av 2-4 uker ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...