Gå til innhold

Stigning på 3d mølle


hnhn

Anbefalte innlegg

Har begynt å trene på mølle. Da jeg ikke har trent på mange mange år er formen ganske skrøpelig.

Har funnet ut at det er best å trene 4x4 ved stigning.

Går i 5.5 med stigning rundt 8-10

og roer ned med 1 grad i samme tempo. i 3 min.

Har under intervallene rundt 165 i puls. 

Hva begynte dere andre med når dere var helt ferske på mølle og trening ellers?

Puls og fart stgning

Synes jeg henger en del etter andre på trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hva begynte dere andre med når dere var helt ferske på mølle og trening ellers?

Puls og fart stgning

Synes jeg henger en del etter andre på trening

Kjempeflott at du er i gang! :)

Synes ikke du skal bry deg så mye om hva andre gjør eller at du "henger etter" da det kan være demotiverende. Fokuser heller på egen trening og fremgang. Jeg personlig liker å ha høyere fart og mindre stigning når jeg løper 4x4 på mølla. Også bruker jeg å øke farta litt hver treningsøkt (0,1 eller 0,2). Men det er individuelt hva man liker. Intervaller i motbakker som du gjør er meget effektivt!

Det viktigste er at du finner trening som du synes er gøy, eller så er det litt å gi opp etter en periode. Det som er viktig er kontinuitet og progresjon, prøv å gå/løp litt fortere hver gang/hver uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste 4X4 økt utførte jeg med 13,8 km/t og 3 graders helning. Usikker hvor bra det er eller ikke er, men jeg vet at jeg har hatt fremgang og at jeg en gang hadde problemer med å gjennomføre en økt på 12,3 km/t med mindre helning.

Jeg vet også at første gang jeg forsøkte å løpe i voksen alder, så slet jeg med å jogge 200-300 m sammenhengende på flat mark.

Første gang jeg begynte på 4X4 gjorde jeg den feilen å begynne altfor hardt slik at jeg var helt utmattet (og motløs) etter første økt.

Nøkkelen er å starte med en belastning man tolererer fint, så bygge på gradvis slik HaKo foreslår. Jeg har brukt 0,1 km/t mer fart fra økt til økt i begynnelsen, men ser nå at det har stoppet opp, så må kanskje øke på 0,1 km/t på f.eks 1-2 av intervallene og uendret på resten.

Min ambisjon nå er å se om jeg etterhvert kan komme meg opp på 15,0 km/t og så heller begynne å øke helningen, men jeg innser at målet om 15,0 kan ta mer tid enn jeg først trodde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...