Gå til innhold

Hjelp en nybegynner!


Gats

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i ekstremt dårlig form og skal begynne å løpe. Tenker å kjøre 4x4 intervaller, og har derfor lest gjennom fitnessbloggen sin instruksjon på hvordan man gjennomfører det.

 

Er ikke kjent med alle begrepene og slikt, så har noen spørsmål.

1. Det står at dragene kan være fra 3 til 8 minutter, men jeg trodde det skulle være 4? Hva vil være best for en nybegynner som vil komme raskest mulig i god form?

 

2. Under pausene skal jeg fortsatt løpe? Eller kan man stå stille? Og la oss si jeg løper drag på 4 min; hvor lange pauser burde jeg ha da?

 

Tusen takk for all hjelp!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Gats!

4x4 er en kondisjonstrening hvor man har fire minutter ganger 4 serier. At det står 3-8 minutters intervaller er nok for at man skal få styre disse intervallene noe selv, som egentlig gjør det til en "3-8x4"-intervall. Du skriver at du er i ekstremt dårlig form, og ønsker å løpe. Nå vet jeg ikke hva du definerer som ekstremt dårlig, men husk at det kan være krevende på kroppen å drive løping, spesielt hvis dette er helt nytt for kroppen. Mitt råd til deg er derfor å begynne litt roligere, Rom ble som kjent ikke bygget på en dag. Start med en god oppvarming, gjerne med noen stretching-øvelser, før du begynner med rask gange til jogging på møllen. Jeg vil selvsagt også anbefale styrketrening ved siden av, siden målet ditt er å komme i bedre form. Det å investere i en personlig trener helt fra start er noe ditt fremtidige-jeg garantert vil takke deg for! Husk også at en kostendring vil gjøre underverker, og da handler det ikke nødvendigvis om å spise mindre, men mer riktig. Her kan også en PT være til god hjelp.

 

Med riktig kosthold og trening vil du merke at kroppen tvinges til å gjøre positive endringer, både fysisk og psykisk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte fra utrent i fjor, har aldri vært noen løper men bestemte meg for at dette skulle jeg klare. Fra November 2014 fulgte jeg endomondo sitt oppsett for en utrent som ville klare å løpe 5km. Det er tøft å begynne rett på 4x4 intervaller, så programmet jeg fikk til å begynne med var lange strekk i rask gange som oppvarming (10-15min), så 30 sekunder løping etterfulgt av2-3minutter rask gange igjen. Nå, et år senere, løper jeg 5-6km uten noe problem, selv om jeg ikke er så rask (det er heller ikke målet).

Husk også å være aktiv i pausene, du skal ikke løpe det du kan i 4min og så stå stille og stivne før neste intervall!

lykke til uansett hva du gjør :) 

Endret av ABC123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på ABC her. 4x4 er grusomt slitsomt og hvis du er i så dårlig form som du sier så kan det godt tenkes at det blir med 1 eller 2x4. Har selv forsøkt dette for å forbedre kondisen litt ifm fotball og selv med en kamp + en joggetur eller to i uka (altså ikke heeelt ute av form) så var jeg helt knust etter 3min x 4. Mulig jeg tok i litt for hardt og hadde fått mer ut av det om jeg roet ned tempoet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...