Gå til innhold

Kondisjonstrening og utvikling av puls


espen82

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lite kunnskap om kondisjon og utvikling av puls ettersom denne blir bedre.

Jeg har det siste året trent endel spinning. Fra å være helt utrent med dårlig kondis, har jeg nå forbedret kondisjonen min enormt. 

De siste 2-3 månedene har jeg registrert at jeg ikke lenger kommer meg opp mot maxpuls når jeg trener, selv om jeg føler jeg pusher meg like hardt som før. For et år siden målte jeg min maxpuls til 188, og i starten lå jeg ofte opp mot 97-98% ved slutten av spinningtimene. Nå kommer jeg meg nesten ikke over 90-93%. Føler fortsatt at jeg tar i skikkelig. Har også registrert at pulsen min synker mye raskere enn den gjorde før.

Betyr dette at jeg  ikke presser meg så hardt som jeg burde, eller er det en naturlig utvikling i og med at hjertet klarer å pumpe mer blod pr slag?

Kanskje litt klønete formulert, men håper noen med bedre kunnskap om dette kan svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har opplevd at du kommer i bedre form. Makspulsen din vil ikke stige med trening, teoretisk så reduseres den med ca. 1 slag hvert år, anbefales å teste en gang i året.

Hvilepulsen din vil dog bli lavere desto bedre form du kommer i, dermed så vil du måtte produsere mer energi på submaksimale belastninger for å oppnå like høy puls som du måtte når du var i dårlig form.

Så kan det diskuteres opp og ned i mente hvor stor prosentandel av treningen din du burde gjøre høyere enn 92% av HFMAX. 

Det at pulsen din faller raskere er også en indikator på bedre form. 

Trening på <92% av HFMAX klassifiserer Olympiatoppen som I-sone 5, Arbeidstid i denne sonen ligger på 15-30 minutter for idrettsutøvere, for mosjonister er det helt normalt å ikke klare så mye mer enn 5 minutter. Du vil her oppleve at kroppen produserer mer melkesyre enn den klarer å kvitte seg med, og du vil bli veldig stinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kondisen din har utviklet seg mere enn musklaturen i bena dine. Hva er det som hindrer deg i å pushe enda hardere? Blir du for anpusten ("kondis"), eller er det melkesyre i bena dine?

Tidligere var det kanskje kondisjonen som holdt deg tilbake (og dermed pushet du mot maxpuls), mens det nå kanskje er bena som er flaskehalsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er nok mer melkesyre enn kondisjon som setter stopper for at jeg ikke klarer å pushe meg noe særlig mer når jeg bikker 93%.

Høres fornuftig ut at kondisjonsforbedringen har vært større enn muskelstyrken ikke har økt like raskt, selv om jeg kjører 1 økt med styrketrening bein, pluss den styrken som jeg får av selve spinningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er heilt normalt, utan at eg har klart å finne ei eintydig årsaksforklaring. Den vanlegaste forklaringa er at hjartet har større pumpekapasitet og treng difor ikkje slå like mykje for å gjere same arbeid. Eg kan ikkje heilt sjå at dette er eit godt argument, då det isåfall berre skulle pumpe meir ved maksimal innsats. Ein kanskje meir plausibel årsak, er at hjartet treng lengre tid på å trekke seg saman når det blir større, utan at det er heilt sikkert at det blir vesentleg større ved trening. Ein tredje ting er at plasmavolumet aukar med trening og at det blir tyngre for hjartet å slå.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10688280

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12477376

Når det gjeld alder og reduksjon i makspuls, er det visstnok ganske individuelt, skjer ikkje lineært og er vesentleg mindre enn 1 slag per år i snitt. Sjølv kjøpte eg mi fyrste pulsklokke i år 2005 og registrerte 204 som maks under ei hard intervalløkt. I 2009 kom eg framleis ganske ofte opp i puls over 200, men så kutta eg ut pulsklokke i ein del år. Då eg fekk meg ny i fjor sleit eg med å kome over 180, men i år har eg vore over 190 ganske enkelt ved mange anledningar. Eg hadde forøvrig både låg kroppsmasse og god fysisk form i 2014. Viss du har lyst på høg makspuls igjen, kan du forsøke å ta ein periode treningsfri, innta koffein, trene i høg temperatur og legge på deg!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2494835/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...