Gå til innhold

For lange styrke økter?


Fernanda

Anbefalte innlegg

Heisann! Trengte litt hjelp angående treningsprogramet mitt eg e 1.60 høy og veier ca. 57 kg. Og målet er vell å øke muskelmasse og gå litt ned i fettprosent. Men vet ikke om jeg trener for lange styrke økter siden noen sier de bare børr vare 45min -1 time? sånn ser planen ut.

Mandag:fri

Tirsdag: Svømming og eventuelt jogge/intervaller

Onsdag: fullkroppsprogram 1 time så en time med cardio pulse (en hard utholdenhetstime)

Torsdag: fri

Fredag: Crosstraining 1time og 1 time fullkroppsprogram

lørdag:fri

Søndag: Bare fullkroppsprogram

Så spørsmålet er om eg børr bare trene crosstraining om fredagen ? eller vil jeg miste effekten av treningsprogrammet mitt siden jeg bare gjør det 2 ganger i uken? tenker onsdag kan stå fordi det ikke er mye styrke i cardio pulse, men fredag er det rein styrke i 2 timer.

Endret av Fernanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!
Ingen ekspertise på dette, så holder meg til et par ting:

  • Programmet slik du har satt det opp avhenger (som alltid) av hva startformen din er og hvordan belastningen er. Et treningsprogram er best dersom du faktisk klarer å følge det, eventuelt ikke lar det påvirke deg dersom du må droppe noe.
    Tenker spesielt onsdag og fredag virker som 2 ganske heftige dager med kun 1 hvile dag i mellom, og du skal trene på søndag igjen. Ville kanskje splittet onsdagen.
  • Programmet kommer an på hvilke mål du setter deg. Ettersom du har kondisjon på programmet regner jeg med du vil bli bedre trent generelt, ikke bare muskelmasse. For det virker programmet bra, så sant du får gjennomført det.
  • Ang lengden på øktene kommer nok an på hvem du spør. Personlig bruker jeg ca, 1,5t+ men har fokus på god oppvarming og forsøker å være skadeforebyggende. Kjører en basisøvelser + par ekstra kan det være gjort på 1 time. Eventuelt om en ikke kjører nært maks slik at en trenger lengre pauser kan man holde på mer kontinuerlig. Kommer an på hvordan man legger opp treningen.

Var noe, viktigste er hvorvidt du får til å holde deg til programmet. Med mindre du har trent en del fra før er det kanskje bedre å starte roligere og heller legge til etter hvert som du ser det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang en økt bør være og kan være er to forskjellige diskusjoner.

- Bør avhenger av din målsetning. Hvor lang tid tar øvelsene du bør gjøre for å bli sterk og stram der du ønsker?

- Kan avhenger av hvor mye juling kroppen din tåler som igjen avhenger av hvor mye tid du gir den til å hvile etterpå. Dette er individuelt og for å være ærlig tror jeg ikke at jeg vet selv hva som gjelder for meg. Slikt avhenger av så mye annet: stress på jobb/skole/hjemme, lengde på søvn, søvnkvalitet osv. 

 

Du lurer også på om du bare skal kutte ut en styrkeøkt. Med ditt aktivitetsnivå vil du neppe lide noen stor nød pga det. Det er vel en del øvelser i crossfit'en som på sett og vis kan kalles en styrkeøkt (uten at jeg har videre peiling på CF)? Jeg ville da fokusert på styrke de to dagene du er på gymmen og gitt oppmerksomheten til CF den 3. dagen. Hvor mye utbytte du får av å trene styrke etter en CF-økt vil jeg tro er ganske begrenset da du trolig er ganske kjørt før økta starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...