Gå til innhold

Opptak til befalsskolen, sliter med situps... uff


er0355

Anbefalte innlegg

Hallais, så jeg skal på FOS nå i januar og driver å gjør meg klar til styrketestene. alt ligger så å si etter planen da alle styrke øvelsene er i boks utenom situps og 3000metern (jobber med 3000meteren så den kommer seg (y) ). Jeg har alltid slitt med situps av en eller annen grunn men har heller ikke trent det så ofte da jeg ikke ser på det som en god øvelse å trene, men nå har jeg vell ikke noe valg. Så det jeg lurer på er om noen har noe tips til for å få fart på progresjon og gjøre meg god på situps ? :) 

Nå kan det også nevnes at Sit ups-øvelsen på opptaket er svært ulik andre øvelser for mage, da denne varianten går mer på teknikk og styrke i hofteleddsbøyerene enn i magemusklene, og at gjennomføringen av sit ups er at bena skal være i ca 90graders vinkel på en benk, med ca en knyttneve avstand mellom knærne.

anyone?

Endret av er0355
skiveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øv på det du vil bli god i er vel mitt beste tips. Gjør øvelsen akkurat som du må gjøre på opptak. Er det ikke også slik at noen holder leggene dine fast slik at du får brukt beina en del også? Det var det hvert fall da vi tok test mot slutten av rekrutten. Har tatt veldig lite sit-ups i mitt liv, men den varianten klarte jeg hvert fall fryktelig mange av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv på det du vil bli god i er vel mitt beste tips. Gjør øvelsen akkurat som du må gjøre på opptak. Er det ikke også slik at noen holder leggene dine fast slik at du får brukt beina en del også? Det var det hvert fall da vi tok test mot slutten av rekrutten. Har tatt veldig lite sit-ups i mitt liv, men den varianten klarte jeg hvert fall fryktelig mange av. 

Stemmer at noen skal holde føttene fast ja. Føler at flere er heldig med teknikken så de klarer mange men det er kanskje sant det du sier. Får vell bare øve litt hver dag så får vi håpe jeg blir bedre øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret ftw! Situpstesten har ihvertfall ingenting med styrke, fysisk form eller tjeneste å gjere. Ei på kullet mitt tok 1000 situps ved å vri seg og strekke litt på armane. Fordel med lange armar. Eg var elendig på øvelsen, men det var heldigvis ikkje så harde krav.

Teknikk er det viktigaste. Viss du kan tøtsje kneet med minst mogeleg bevegelse sparar du masse krefter. Prøv å vri deg så mykje som mogeleg samstundes med at den andre skuldra er i bakken. Lurar på om du kan støtte deg med albogen som er i bakken også. Det er litt forskjellig praksis med kva som er lov og kor langt opp på foten du må med albogen for å få det godkjent. Nokon krever heilt oppe på kneet, medan andre lar det passere med midt på låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...