Gå til innhold

Mange eller få repitisjoner?


Pipsa

Anbefalte innlegg

Lurte på dette med repstall. Blir så forvirret av å lese forskjellige ting rundt om kring og skjønner dert fortsatt ikke helt. Slik jeg Har planlagt å trene nå er å ha et repstall mellom 10-12, mens på markløft kjører jeg feks 5x5. Knebøy kjører jeg først feks 3 sett med lette vekter og flere reps og siste med tyngre og få reps. Men kan jeg feks bytte på litt? Slik at jeg kjører feks to uker med høyt repstall også 1 uke med færre reps og litt tyngre vekter igjen? har det noe å si om jeg feks en dag kjører en øvelse med færre mens en annen dag med flere reps? Målet mitt er å bli mer markerte å få litt synligere muskler, men ikke bli skikkelig bulk. Vil også bli sterkere i noen øvelser slik som markløft og chins. Hvordan lønner det seg å trene?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så at noen hadde spurt om det samme under så fikk ganske greit svar på det jeh lurte på, men fortsatt lurer jeg på om det er bra å bytte på litt, eller burde jeg bare holde meg til flere reps og ha progresjon på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å veksle litt ut ifra øvelser. Jeg har to program som er 'lette', dvs. når jeg trener de er vektene lette nok til at jeg klarer 10-12 reps og 2-3 sett. Da holder jeg pausene til ca 1 min fordi du vil gjerne holde intensiteten litt oppe. Dette er ofte øvelser som benkpress, flies, franskpress, nedtrekk, roing, bicep curl og tricep pushdown. 

På de to 'tunge' programmene mine (som regel knebøy, benkpress, strakmark, roing, hipthrust, skulderpress, pullups m/ strikk) holder jeg meg til 4-6 reps og 3-4 sett. Pausene skal være lengre, ca 3min og man løfter tungt nok til at man såvidt klarer den 6 reppen. Klarer du 7 løfter du for lett, øk vektene. 

Dette er bare det løpet jeg kjører, det er helt sikkert andre måter å gjøre det på men det funker ganske fint for meg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...