Gå til innhold

Stram Sternocleidomastoid


TrainGre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Se først om den er svak. Dersom den er svak, tren den. Dersom den ikke er svak: finn ut hva den kompenserer for.

Kan f.eks kompensere for kontralateral levator scapulae eller ipsilateral scalenius. Kan også kompensere for svak kjerne og longus colli (dyp nakkefleksor). Slumprygg og forward head posture er også en vanlig årsak til innkorting av SCM. Skjønner at dette er litt komplisert, så la oss håpe at den er svak, slik at løsningen blir enkel :-)

 

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene den vil det si å tøye den? Når jeg legger hodet bak og vrir det litt til siden så stråler det noe jævlig opp til hodet....:/

Å trene en muskel betyr ikke å strekke den, nei.

Er begge like ille? Slik tester du den: vri hodet helt til siden, og bøy fremover (dvs frem mot magen) - stå imot med hånda. Dersom dette føles enormt tungt, så vil strekking bare gjøre den strammere og verre. Du kan trene den ved å ligge på ryggen og simulere testen ved å reise hodet på samme måte som testen, bare uten motstand.

Dersom den virker meget sterk, så er holdningskorrigering tingen. Foreslår i så tilfelle at du leser over nakkeartikkelen min.

http://treningogrehab.no/stammer-nakkesmertene-dine-fra-darlig-motorikk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å trene en muskel betyr ikke å strekke den, nei.

Er begge like ille? Slik tester du den: vri hodet helt til siden, og bøy fremover (dvs frem mot magen) - stå imot med hånda. Dersom dette føles enormt tungt, så vil strekking bare gjøre den strammere og verre. Du kan trene den ved å ligge på ryggen og simulere testen ved å reise hodet på samme måte som testen, bare uten motstand.

Dersom den virker meget sterk, så er holdningskorrigering tingen. Foreslår i så tilfelle at du leser over nakkeartikkelen min.

http://treningogrehab.no/stammer-nakkesmertene-dine-fra-darlig-motorikk/

 

Merker ikke så masse når jeg gjør dette, er mest når jeg legger hodet bakover og deretter legger det på siden. Kjenner den er stram på begge side helt opp til ørene. 

 

Skal lese over nakkeartikkelen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen er subjektiv, så uten erfaring kan du ikke ta utgangspunkt i at du har rett. Regner med at du har strukket og strukket uten at det er blitt noe bedre: Dette er et typisk tegn på svakhet. Men, kan selvsagt ikke si noe bombesikkert uten å ha sett på deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har vært innom alle mulige scenariorer for hvorfor dette har skjedd meg! 

 

Jeg tror det har en kombinasjon av FHP og brystpusting. FHP vil jeg si er fikset, men ikke pustemønsteret. Jeg holder konstant inne magen og slepper den ikke fri, og dette påvirker igjen sternocl.stoid.

Erfaring rundt det Kjetil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Erfaringer med dette ja, som du ser i artikkelen.

Kjetil, jeg tror det hele bunner i skulderproblem, at jeg belaster nakkemuskel (forover med kroppen) konstant fordi jeg rett og slett ikke er "vandt" med høyden min. Jeg er 189 cm høy, er klar over at det ikke er noe høyere enn folk flest, men jeg har alltid prøvd å "gjemme" meg litt i høyden, og det har ført til elendig holdning. Du ser det sikkert for deg? 

Jeg tenker at skulderblad posisjon er avgjørende her. Hva tenker du? 

 

Når skulderblada vender forover så blir det jo som du ser på bildet (42 lb). 

 

8325157_orig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Erfaringer med dette ja, som du ser i artikkelen.

Hei Kjetil!

Nå etter snart 3 år med masse problem, så har jeg funnet ut hvor hovedproblemet er. Det jeg gjør er å gjøre nakken så lang som mulig, det er det eneste som funker. Jeg har en veldig lang nakke i forhold til mange andre ser jeg.

Kjenner det "bobler" i hodet når jeg holder hodet i den posisjon, så da MÅ det være noe der.

Hva tror du ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 6 måneder senere...
Den 1.12.2015 at 22.20, kl99 skrev:

Vanskelig å si uten å ha sett deg

Veldig god artikkel kl99. Jeg er sikker på at problemet ligger i artikkelen din (holdningskorrigering). Jeg føler meg mye lettere når jeg praktiserer forskjellige holdningmønster.

Du skriver:   Hodets naturlige stilling når du står eller sitter, er cirka rett over brystkassen. Øynene og haken er horisontal, og hodet er ikke tiltet til en side

Jeg tror hele mitt problem ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...