Gå til innhold

Hvor mange kalorier skal jeg spise?


Bustoo

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Er en jente på 20 år, 165cm og veier 64kg. Trener 3 ganger i uka. Har gått en del opp i vekt dette året, og har lyst til å komme meg tilbake til 56kg som jeg normalt veide før. 

 

Lurer på litt hva jeg bør spise for å komme meg ned til min normale vekt. Hvor mange kalorier bør jeg spise hver dag og hvor mange proteiner? Tenkte å ligge på 1500 kcal mandag-torsdag + søndag. Og fredag og lørdag ligge på 2000 kcal. Hvordan høres dette ut? Og hvor mye kommer jeg til å gå ned i løpet av en uke? Klarer jeg å gå ned 5 kg på 8 uker da? Hva er det mest effektive å trene? Kondisjon eller styrke?

 

En ting til jeg lurer på. Hvis jeg plutselig spiser 2500 kcal en helg, men trener 500 kcal, vil det si at jeg ligger på 2000 kcal?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Bustoo,

Hvor mye kalorier man må spise for å gå ned  i vekt er svært individuelt. Det er alt for mange variabler som spiller inn, og man må rett og slett bare finne det ut selv! For å finne din "baseline":

  1. Lag deg en matplan for 1500 dagene og 2000 dagene og hold deg til den. Hver dag i 2 uker.
  2. Vei deg hver morgen før du spiser frokost. Noter vekten i en excel eller lignende. 
  3. Etter 2 uker har gått, har du gått opp eller ned? Går det for fort? Saktere? Så kan du justere planen etter det :)

For en sunn vektnedgang ville jeg ikke siktet på å gå ned mer enn 0,5 kg i uka. 

Du trenger nok ikke mer enn 100-120 g protein per dag. Om resten av kaloriene kommer fra fett eller karbohydrater spiller ikke så stor rolle, men det anbefales 0,8 - 1 g fett per kilo kroppsvekt per dag.  

Håper det hjalp! Bare spør om noe er uklart så skal jeg (eller noen andre kloke hoder på forumet) svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...