Gå til innhold

Variasjon pr. muskelgruppe

Velvet

Anbefalte innlegg

En gang i tiden hørte jeg fra "han der fyren på gymmet som bor der og som er skikkelig ripped" at for å få effekt på en muskelgruppe må man trene minst 2-3 forskjellige øvelser.

Jeg er litt usikker på om dette betyr 2-3 øvelser pr gang eller 2-3 forskjellige øvelser over en periode. Nå vet jeg heller om påstanden stemmer da, siden jeg ikke har noe vitenskapelig grunnlag å støtte den på.

La oss si at dersom jeg vil ha framgang på ryggen, vil det da være hensiktsmessig å trene 3 ryggøvelser pr. trening, eller burde jeg alternere mellom 2-3 øvelser for å variere over en periode? Må man trene den samme øvelsen hyppig for å få framgang eller kan man bytte mellom øvelser som tar på samme muskelgruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han fyren pratet selvsagt bare tull. Man kan ikke lure kroppen. For motivasjonens skyld liker noen å rotere litt på øvelsene, mens det for andre vil være dumt å ikke trene de hyppige nok til å bli sterk.

Tren 2-3 øvelser for store muskelgrupper og 1-2 for små. Dette kan du gjøre i 4-12 uker, før du kanskje byttet ut noen av øvelsene for motivasjonens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...