Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En gang i tiden hørte jeg fra "han der fyren på gymmet som bor der og som er skikkelig ripped" at for å få effekt på en muskelgruppe må man trene minst 2-3 forskjellige øvelser.

Jeg er litt usikker på om dette betyr 2-3 øvelser pr gang eller 2-3 forskjellige øvelser over en periode. Nå vet jeg heller om påstanden stemmer da, siden jeg ikke har noe vitenskapelig grunnlag å støtte den på.

La oss si at dersom jeg vil ha framgang på ryggen, vil det da være hensiktsmessig å trene 3 ryggøvelser pr. trening, eller burde jeg alternere mellom 2-3 øvelser for å variere over en periode? Må man trene den samme øvelsen hyppig for å få framgang eller kan man bytte mellom øvelser som tar på samme muskelgruppe?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3452-variasjon-pr-muskelgruppe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han fyren pratet selvsagt bare tull. Man kan ikke lure kroppen. For motivasjonens skyld liker noen å rotere litt på øvelsene, mens det for andre vil være dumt å ikke trene de hyppige nok til å bli sterk.

Tren 2-3 øvelser for store muskelgrupper og 1-2 for små. Dette kan du gjøre i 4-12 uker, før du kanskje byttet ut noen av øvelsene for motivasjonens skyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...