Gå til innhold

Går ikke ned i vekt - spise enda mindre? Mer?


pirken

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere måneder nå forsøkt å gå ned i vekt. Veier nå 73 kg og er 167 cm høy. Første mål er 70 kg, og på sikt vil jeg ligge mellom 63 og 67 kg. Har bare veid over 70 i ett års tid.

Jeg greide å gå ned fra 75 til 73 første måneden (var nok mye vann fra sommerferien), men etter det skjer det overhodet ingenting! Vekta har ikke rørt seg på minst en måned (enkelte uker er den tilbake på 74 kg). Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal justere på.

Har ligget på ca max 1500 kcal til dagen + 100/200 kcal dagene jeg trener styrke. Trener stronglifts 5x5 3 dager i uka, + annen trening 2-3 dager i uka (men spiser da ikke treningskaloriene). På fredager (treningsdag) unner jeg meg 1800 kcal, og på lørdager kan det enkelte uker bli 2-2500 kalorier, fordi jeg fortsatt vil unne meg å spise 3 retter hvis jeg inviteres på 3 retters hjemme hos noen, etc.

Men ingenting skjer, og det naturlige er da å tenke at jeg spiser for mye. Men jeg syns det blir ekstremt å skulle gå ned til 1300 kcal. Og det er så utrolig mange motstridende svar! Noen ber meg spise mindre, noen ber meg spise litt mer. I følge denne artikkelen (http://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/) bør jeg enten spise mindre eller gradvis legge mer til i kostholdet.

Utrolig vanskelig å finne den rette balansen, altså! Jeg ønsker heller ikke å spise så lite at det går negativt utover styrketreninga.

Hvor lavt kan jeg legge meg på kaloriene tror dere, uten at det går negativt ut over noe eller at jeg for alltid må spise under 1500 kcal? Jeg har ikke hastverk, det gjør ikke noe om jeg bare går ned 250 gram i uka, så lenge det går nedover. Utenom trening 5-6 dager i uka lever jeg veldig stillesittende (kontorjobb og lange dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ut i fra det jeg kan se i teksten din så er det gjennomsnittlige inntaket ditt høyere enn 1500 kcal om dagen. Hvor mye over er vanskelig å si da det ikke virker som du er konsekvent med når du spiser 1500 kcal og når du spiser 2500.

Det første jeg syns du skal gjøre er å lage deg en spseifikk plan! spis 1500 kcal 5 dager i uka, og legg f.eks 2000 kcal til fredag og lørdag.Da vil du ha bedre kontroll på snittinntaket ditt og det vil gjøre det lettere å justere om vekta fortsatt står stille.

Anbefaler deg også å lese gjennom denne om du ikke har gjort det allerede

http://fitnessbloggen.no/lavt-kaloriinntak-men-fortsatt-star-vekta-bom-stille-flux/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ut i fra det jeg kan se i teksten din så er det gjennomsnittlige inntaket ditt høyere enn 1500 kcal om dagen. Hvor mye over er vanskelig å si da det ikke virker som du er konsekvent med når du spiser 1500 kcal og når du spiser 2500.

Det første jeg syns du skal gjøre er å lage deg en spseifikk plan! spis 1500 kcal 5 dager i uka, og legg f.eks 2000 kcal til fredag og lørdag.Da vil du ha bedre kontroll på snittinntaket ditt og det vil gjøre det lettere å justere om vekta fortsatt står stille.

Anbefaler deg også å lese gjennom denne om du ikke har gjort det allerede

http://fitnessbloggen.no/lavt-kaloriinntak-men-fortsatt-star-vekta-bom-stille-flux/

Takk for tips. Det gjennomsnittlige inntaket mitt er nok helt klart over 1500, ja, men det er jo ikke nødvendigvis et mål i seg selv å ha et snittinntak på 1500. Det høres jo fornuftig ut det du foreslår, men jeg syns det er veldig vanskelig å gjennomføre kaloritelling på lørdager, det blir jo ekstreme estimater. Det er alltid en middag vi inviteres på, en bursdag som skal feires, og selv om jeg begrenser meg er det veldig vanskelig å vite om soppsuppa til forrett bestod av 300 kalorier eller 900. Men jeg kan helt klart forsøke det de ukene jeg faktisk spiser hjemme.

Men da foreslår du at jeg skal ligge på samme kaloriinntak i hverdagene uansett om jeg trener eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye du kan gjøre. Om du har samme inntak i ukedagene så blir det litt mer rom for ekstra kalorier i helgene slik at du har litt å gå på om du skulle inviteres ut på middag etc.

Det høres jo igrunn ut som du rett og slett havner på vedlikehold.

Hva med å øke aktivitetsnivået litt i stede for å kutte kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye du kan gjøre. Om du har samme inntak i ukedagene så blir det litt mer rom for ekstra kalorier i helgene slik at du har litt å gå på om du skulle inviteres ut på middag etc.

Det høres jo igrunn ut som du rett og slett havner på vedlikehold.

Hva med å øke aktivitetsnivået litt i stede for å kutte kalorier?

Ja, jeg har også inntrykk av at jeg har havnet på vedlikehold. Men da er jo løsningen å spise færre kalorier, så jeg tenker at jeg egentlig burde legge meg under 1500 kcal? Men jeg har jo ikke lyst til å ende opp med lav-FLUX, om jeg forstod linken rett. ;) Hva tror du, vil det være uheldig om jeg legger meg på 1300 kalorier?

Det beste hadde nok vært å øke aktivitetsnivået, men det har jeg vært obs på den siste måneden og syns ikke jeg har så mye mer å hente. Jeg kan ikke korte ned arbeidsdagen bare for å gå ned i vekt. Men mulig jeg kan få inn enda mer bevegelse i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss si du spiser 1500 kcal 5 dager og 2000 kcal 2 dager. Øk da til 1550 og 2050. Hold dette i 1 uke. Øk neste uke nye 50 kcal til 1600 og 2100 osv. Var det forståelig? :)

Ja da er jeg OMSIDER med. Beklager :-p

Tenkte du mente 1500+50 en dag; 1550+50 neste dag osv...

Ikke at det var så viktig men nå er jeg iallfall med på tanken. Takk for oppklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja da er jeg OMSIDER med. Beklager :-p

Tenkte du mente 1500+50 en dag; 1550+50 neste dag osv...

Ikke at det var så viktig men nå er jeg iallfall med på tanken. Takk for oppklaring

Jeg er ikke alltid like flink å forklare ting så helt i orden at man spør om man ikke helt skjønner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør jeg øke kalorimengden nå (med 50-100 dagen/uka), eller vente til jeg har oppnådd mer vektreduksjon (om det noensinne skjer :shifty:)? Ble litt usikker i går kveld, da jeg endte opp på 1400 kalorier, og lurte på om jeg burde spise 100 kcal ekstra (uten å være sulten) bare for å nå 1500 kcal.

Jeg må innrømme at jeg syns vektnedgang er vanskelig, ikke fordi jeg må holde meg til mye mindre mat enn før (det går overraskende bra), men fordi resultatene uteblir og det er så mye prøv-og-feil og motstridende informasjon og hvis-om-atte-men. På mange andre forum er rådet stadig "du spiser for mye, spis enda mindre", derfor jeg spør her hvor folk ikke er redd for mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk 50 kcal nå.. Du bør forsøke å presse kcal så høyt opp som mulig uten at vekta går noe særlig opp.. Da har du mer å gå på ved et kutt senere.

Vektnedgagn er simpelt i teorien, men ikke alltid like lett i virkeligheten.. Ting tar i hvert fall tid og man bør være tålmodig. SPESIELT om man har gjort seg selv den bjørnetjenesten at man er tilpasset lavt energiinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk 50 kcal nå.. Du bør forsøke å presse kcal så høyt opp som mulig uten at vekta går noe særlig opp.. Da har du mer å gå på ved et kutt senere.

Vektnedgagn er simpelt i teorien, men ikke alltid like lett i virkeligheten.. Ting tar i hvert fall tid og man bør være tålmodig. SPESIELT om man har gjort seg selv den bjørnetjenesten at man er tilpasset lavt energiinntak.

Nå tror jeg ikke jeg har tilpasset meg lavt kaloriinntak, med mindre 2-3 mnd på ca 1500 kcal har "ødelagt" noe? Er bare ett år siden jeg gikk opp i vekt, og jeg har alltid ligget på ca 2000 kcal/dagen + mer i helgene før det. Men "plutselig" la jeg på meg en del kilo i løpet av kort tid etter jeg sluttet på hormonprevensjon. Har aldri vært småspist, akkurat.

Men ok, da har jeg en plan. Prøver meg på forslaget ditt om 1500/2000, og øke gradvis. Skal også stille på vekkerklokka 0530 så jeg fra nå av kan til trening i stedetfor å kjøre, og jeg skal prøve å bli flinkere til å gå til butikken.

Igjen, tusen takk for rådene dine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke jeg har tilpasset meg lavt kaloriinntak, med mindre 2-3 mnd på ca 1500 kcal har "ødelagt" noe? Er bare ett år siden jeg gikk opp i vekt, og jeg har alltid ligget på ca 2000 kcal/dagen + mer i helgene før det. Men "plutselig" la jeg på meg en del kilo i løpet av kort tid etter jeg sluttet på hormonprevensjon. Har aldri vært småspist, akkurat.

Men ok, da har jeg en plan. Prøver meg på forslaget ditt om 1500/2000, og øke gradvis. Skal også stille på vekkerklokka 0530 så jeg fra nå av kan til trening i stedetfor å kjøre, og jeg skal prøve å bli flinkere til å gå til butikken.

Igjen, tusen takk for rådene dine. :)

Hvor raskt man tilpasser seg er individuelt. Noen tilpasser seg svært raskt mens andre kan gå lenge.

Flott at du prøver! Håper det løsner. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...