Gå til innhold

Smerter under helen


lille meg

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg hatt vondt på venstre side/under den ene helen. Den beste bekrivelsen jeg kan gi, er at det er som om noe stikker/verker når jeg tråkker på den. Ikke så vondt at jeg ikke kan tråkke på foten, men på det verste merker jeg at jeg legger tyngden andre steder enn helen. Det er verst om morgenen, og gjør bare vondt når jeg tråkker på foten. Noen som vet hva dette kan være? Brudd? Strekk? Og hvordan kan jeg bli bra igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som plantar fascitt. Dette begrepet brukes ofte litt feil.

Det er derfor 2 typer 'plantar fascitt'. Det ene er når plantar fasciet (bindevev under foten) er megatight og betent. Det andre er når leggmuskulaturen blir så stram at det irriterer achilles og bindevevet under helen. Sistnevnte er mest vanlig.

Vanlig årsak er at leggmuskulaturen er for involvert i gait (gangemønster), og dermed overbelastes. Det må da foretas en holdningsanalyse samt undersøkelse av hvilke muskler i kjeden som ikke fungerer.

Symptombehandling vil være å strekke og massere leggmuskulaturen, spesielt soleus, slik at fasciet glir normalt og ikke lenger irriterer hælen.

Du kan starte med å trene opp rumpa, korsryggen og hamstrings. Masser også soleus, tipper denne er vond og stram (er den ikke det så kan du se bort i fra dette innlegget).

Om dette ikke fungerer, bør du oppsøke noen som kan hjelpe deg med å gjennomføre opptreningen korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjalp meg i fjor vår når eg byrja å få symptom på plantar fascitt:

post-28967-14441006736564_thumb.png

+ ein øvelse eg ikkje finn igjen bildet av. Det var å stå heilt inntil veggen med tærne oppover veggen og "resten" av foten inntil veggen (men nedpå golvet).

I tillegg "rulla" eg undersida av føttene med ein liten, hard sprettball (golfball hadde passa bra, tennisball er for stort).

Tøyeøvelsane gjorde eg 1 gong til dagen, rullinga fleire gonger til dagen (4-5?). For min del gav det seg i løpet av 2 veker.

post-28967-14441006735829_thumb.png

post-28967-14441006736226_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...