VegaMaren Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Er det stor aktiveringsforskjell eller andre verdiforskjeller som tilsier at bulgarske utfall er "bedre" enn gående utfall? Sliter veldig med å få god kontakt i bulgarske utfall, ettersom både benk og føtter gjerne sklir i alle mulige retninger. Selv prioriterer jeg selvsagt gående utfall fordi det er der jeg oppnår best kontakt, men sett at man får god kontakt og utfører begge øvelsene like bra - hvilken er da å foretrekke, og hvorfor? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34314-aktiveringsforskjell-g%C3%A5ende-utfall-vs-bulgarsk-utfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Er det stor aktiveringsforskjell eller andre verdiforskjeller som tilsier at bulgarske utfall er "bedre" enn gående utfall? Sliter veldig med å få god kontakt i bulgarske utfall, ettersom både benk og føtter gjerne sklir i alle mulige retninger. Selv prioriterer jeg selvsagt gående utfall fordi det er der jeg oppnår best kontakt, men sett at man får god kontakt og utfører begge øvelsene like bra - hvilken er da å foretrekke, og hvorfor? Hvis bulgarsk utfall er denne (splitkenbøy med bakre fot elevert) Og gående utfall som kjent slik Så er absolutt det første alternativet utelukkende det beste, først og fremst fordi arbeidsfoten står i ro. Ved gående utfall flytter du hele tiden arbeidsbenet og repetisjonene blir ulike og hele serien (øvelsen) blir klin umulig å måle opp mot progresjon. Den første øvelsen derimot er kun en noe vanskeligere versjon av en vanlig splitknebøy. Ved å heve det bakre benet blir det et større bevegelsesutslag i hoften og desto mer belastning på arbeidende ben. Er du skikkelig hardcore (og takler hele bevegelsen vel å merke) velger du denne En splitknebøy er altså samme øvelse hvordan du gjør den, den bare øker i vanskelighetsgrad. Ved å i tillegg øke bevegelsesutslag i kneleddet (derav stepen under arbeidende ben) vil du jobbe over en større bevegelse og få mest ut av hele bevegelsen (øvelsen) My last two cents; Rate of motion is king "Kontakt" er ikke ensbetydende med effekt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34314-aktiveringsforskjell-g%C3%A5ende-utfall-vs-bulgarsk-utfall/#findComment-1159709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VegaMaren Skrevet 1. september 2015 Forfatter Del Skrevet 1. september 2015 My last two cents; Rate of motion is king "Kontakt" er ikke ensbetydende med effekt Hmm joda, jeg er forsåvidt enig i det poenget der, men når halvparten av tiden blir brukt til å surre med benken og forsøke å plassere foten slik at den ikke sklir (eller forsøker å "hjelpe til" med bevegelsen, for den slags skyld), så føler jeg kanskje mye av det positive med øvelsen faller bort. Kontakt var muligens feil ord å bruke, men jeg tenker at man gjerne bør kjenne at riktige muskler tar i, nå føles det hele bare ubalansert. Eller? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34314-aktiveringsforskjell-g%C3%A5ende-utfall-vs-bulgarsk-utfall/#findComment-1159715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hmm joda, jeg er forsåvidt enig i det poenget der, men når halvparten av tiden blir brukt til å surre med benken og forsøke å plassere foten slik at den ikke sklir (eller forsøker å "hjelpe til" med bevegelsen, for den slags skyld), så føler jeg kanskje mye av det positive med øvelsen faller bort. Kontakt var muligens feil ord å bruke, men jeg tenker at man gjerne bør kjenne at riktige muskler tar i, nå føles det hele bare ubalansert. Eller? Hva med å teste utfall bakovet fra en stepkasse? = større ROM enn ved gående og mindre "kronglete" enn bulgarsk splittbøy ---selv om jeg tror d handler om litt øvelse og veiledning dabjeg ser mange merkelige utførelser av denne øvelsen; veldig mange har f.eks altfor stor avstand mellom føttene og da føler en seg fort ustabil. Med en fot i bakkenbog en på benken skal en kunne stå ganske stødig altså ... prøvd og bytte mellom stang, hantlere og kettlebells?! Men prøv utfall bak fra step (frontbøy-grep; manualer; eller stang på nakke/rygg) - ☺ OG; den beste øvelsen er til syvende sist den du faktisk utfører ...så om du heller tar gående utfall som en ekstraøvelse en dag så er d bedre enn å droppe utfall i d hele tatt fordi du hater splittbøy ;-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34314-aktiveringsforskjell-g%C3%A5ende-utfall-vs-bulgarsk-utfall/#findComment-1159741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VegaMaren Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Hva med å teste utfall bakovet fra en stepkasse? = større ROM enn ved gående og mindre "kronglete" enn bulgarsk splittbøy ---selv om jeg tror d handler om litt øvelse og veiledning dabjeg ser mange merkelige utførelser av denne øvelsen; veldig mange har f.eks altfor stor avstand mellom føttene og da føler en seg fort ustabil. Med en fot i bakkenbog en på benken skal en kunne stå ganske stødig altså ... prøvd og bytte mellom stang, hantlere og kettlebells?! Men prøv utfall bak fra step (frontbøy-grep; manualer; eller stang på nakke/rygg) - ☺ OG; den beste øvelsen er til syvende sist den du faktisk utfører ...så om du heller tar gående utfall som en ekstraøvelse en dag så er d bedre enn å droppe utfall i d hele tatt fordi du hater splittbøy ;-) Takk for godt svar! Skal prøve meg litt frem, tror det er godt mulig at jeg har for stor avstand mellom føttene når du nevner det. Bakoverutfall fra step hender det at jeg gjør, har bare aldri tenkt over at det gir større ROM enn "vanlige" utfall. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34314-aktiveringsforskjell-g%C3%A5ende-utfall-vs-bulgarsk-utfall/#findComment-1159769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.