Gå til innhold

En liten vannkutt ?


Øivind76

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaringer med små reduksjoner av veskenivå, som ikke påvirker maks-styrken særlig mye?

Jeg vet det generelt ikke er anbefalt å inkludere slikt før ens første konkurranse(styrkeløft), men her er det snakk om en liten ønsket vektreduksjon og plenty med veskevekt å ta av.

Tenkte på å holde et økt vanninntak en stund i forveien (så kroppen allerede holder litt mindre), for så å kutte inntaket kvelden før. Planen er å veie inn relativt bra hydrert.

Mer kaloritett mat og en lavere prosent karbohydrater, er vel også noe å vurdere.

Kan en kutte de siste 2,5 - 3 kiloene på denne måten, uten å miste særlig mye styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

For noen påvirker det styrken ekstremt, for andre så påvirker det ikke.

Spør du erfarene styrkeløftere så varierer måten de gjør dette på fra person til person.

Noen treffer vektklassen ved å kun regulere karbo, andre kun vann, noen kun salt, andre gjør ALT.

Det gylne tallet eg har hørt om og om igjen er 2%, det er hvor mye vekt du kan kutte uten at det skal gå utover prestasjon.

Litt lesestoff her: http://www.powerliftingtowin.com/cutting-weight-for-powerlifting/

Er det første gang du prøver så ta gjerne ein liten test før stevnet.

Men lite side innspill, er dette første konkurransen din, så drit i det.

Konkurrere på den vekta du har på trening, få godkjente løft (helst 9/9), ha det gøy, stress så lite som mulig.

Å legge inn ein ekstra stressfaktor er totalt unødvendig.

Ikke noe vits å tenke på sånt før du minst er på ett konkurranse dyktig nivå i større konkurranser / kan ta medaljer / kan kvalifisere deg til landslag etc.

Og gjør du det på første stevnet ditt så kommer du nok dessverre å fortsette med det uansett, og det vil bli ein ekstra stress faktor som gjør det å konkurrere ekstra stress, istedenfor ekstra gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se det an litt. Mye vekt er allerede tatt av siden ifjor og det blir litt surt om alt som gjennstår blir den siste kiloen eller halvannen (Er 2,5 unna i dag). Det er også ganske langt imellom hver av de tre siste vektklassene.

Samtidig så setter jeg pris på gode råd og unngår gjerne hele vannkuttingen. Innen kosten er det godt med rom for å justere forholdet mellom protein og karbohydrater litt til, og veskeinntaket kan sikkert med fordel økes til vanlig anbefalt inntak. Så kan det hele sees an på nytt om 7-10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...