Gå til innhold

Runners knee! Snart løp!


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har veldig vondt i kneet etter gårsdagens løpetur (tror jeg løpet for fort i nedoverbakker)

Har aldri hatt noen knesmerter før... Hva skal jeg gjøre? Skal delta i et løp snart også...

Ta det rolig noen dager, mulig det går over. Man kan av og til få litt smerter i knær med mye løping i nedover bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ubehag, men er definitivt bedre nå. Tenker jeg deltar i løpet likevel nå i helgen. Men har vært uten trening siden søndag, kan det ha påvirket formen min negativt? For har lest at en kan ende opp med råtten form om man ligger på sofaen uten å trene like før/uka før løp :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ubehag, men er definitivt bedre nå. Tenker jeg deltar i løpet likevel nå i helgen. Men har vært uten trening siden søndag, kan det ha påvirket formen min negativt? For har lest at en kan ende opp med råtten form om man ligger på sofaen uten å trene like før/uka før løp :confused:

Kan også hende at man får overskudd av å slappe litt av og la kroppen hente seg inn igjen ;) Det er bare noe jeg har hørt ;) du får uansett ikke gjort all verden uka før løpet, mesteparten av jobben skal du helst ha gjort før den tid =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løpte i dag i 15 min ca. og det går jo fint, men kjente på en måte at jeg har vært i lite bevegelse i det siste... Men hadde en del ubehag i hoftene (som er rart da jeg ikke har løpt på sånn 5 dager?) Kanskje det er innbillning, fordi jeg var livredd for å få smerter på forhånd av løpeturen :p Ville jo ikke avlyse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 km! Ops, glemte å skrive det..

Du skriv ikkje kor/korleis du har vondt i kneet heller... På utsida sidan du kaller det Runners knee?

Eg har slitt med Runners knee i snart to år, så eg hadde ikkje tatt sjansen utan å ha ganske god kontroll på situasjonen. Men du må nesten vurdera sjølv; kor mykje løpet betyr for deg, kor mykje betre du føler deg vs. risikoen for langvarige problem. Og legg ein plan for kva du gjer dersom smertene dukker opp under løpet, tenker då spesielt på om du bryter eller ikkje.

Der er enkelte tøyeøvelsar du kan prøva, i tillegg til rulling av IT-bandet, men du har kanskje allereie gjort mykje av dette?

Vurder å gå i eventuelle nedoverbakkar, og vær oppmerksom på helningen/ujevnheter på vegen.

Og lykke til dersom du stiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

kanskje litt sent å svare, men jeg pådro meg også runners knee etter et fjellmarathon i sommer. Har vært i kontakt med fysioterapauten min og han anbefaler å springe kortere og mer intensive  skritt. altså korte og raske skritt. jeg prøver også å legge om løpssteget til større belastning på tåballene enn på hælene. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...