Gå til innhold

Beinhinnebetennelse....hjelp!


Syxxz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hatt problemer med leggene så lenge jeg kan huske...Altså legghinnebetennelse.

Forstår at ro er det beste for å fjerne den værste smerten...Men er det mulig å få dette under kontroll? Hva kan jeg gjøre, som kanskje har hjulpet andre. Tar imot alt av tips:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremside eller innside?

Tibialis anterior, (fremside) er en muskel som supinerer og hever foten. I tillegg er den på anatomisk linje med quads, hoftebøyere, mage og nakke.

Hvis leggen din pronerer og du er mer plattfot, er det sannsynlig at denne muskelen er svak og må trenes opp. Dersom du supinerer foten og har en høy fotbue, er det sannsynlig at denne overarbeides. Dette er selvsagt generell gjetning ut i fra normen.

Dersom den underarbeider, er saken grei. Tren den opp. Om den overarbeider, må du finne ut hvilken del i lenken som feiler. Dette kan være synergister (tibialis posterior, medial gastrocnemius, flexor digitorum, extensor hallucis og digitorum), antagonister (peroneus longus, brevis og tertius, hallucis longus, etc), eller andre muskler oppover kjeden, som anvist på bildet.

Enkleste måten å sjekke dette på, er å foreta muskeltesting for å finne de svake leddene.

Dessverre gir du litt for lite informasjon til at jeg kan gi deg noe mer konkret enn dette.

superficial%20front%20line.jpg?height=420&width=142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager noe dårlig informasjon, litt usikker på hva jeg skulle skrive.

Men betennelsen sitter på innsiden av leggen, rett ved beinet. Har som sagt slitt med dette over lang tid, spesielt ved da løping. Men de senere årene har jeg også merket det ved mye gåing. Har nå trent en del i en periode (vanlig styrketrening) Men akkurat begynt med crossfit, og det var da dette begynte. Tror det kommer av den ene økten med hoppetau..

Når det kommer til foten, så er jeg ikke plattfot. Så er nok heller at leggen overarbeides som nevnt ovenfor.

Har generelt bra med muskelmasse i hele underkroppen, men har aldri gått spesielt inn for å trene legger. Det har blitt mark, bøy osv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager noe dårlig informasjon, litt usikker på hva jeg skulle skrive.

Men betennelsen sitter på innsiden av leggen, rett ved beinet. Har som sagt slitt med dette over lang tid, spesielt ved da løping. Men de senere årene har jeg også merket det ved mye gåing. Har nå trent en del i en periode (vanlig styrketrening) Men akkurat begynt med crossfit, og det var da dette begynte. Tror det kommer av den ene økten med hoppetau..

Når det kommer til foten, så er jeg ikke plattfot. Så er nok heller at leggen overarbeides som nevnt ovenfor.

Har generelt bra med muskelmasse i hele underkroppen, men har aldri gått spesielt inn for å trene legger. Det har blitt mark, bøy osv;)

Anbefaler å investere i litt leggtrening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...