Gå til innhold

Hjelp til treningsprogram


larskristian

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene nå, og kunne trengt en evaluering av det programmet jeg bruker.

Slik det er nå, trener jeg dette tre ganger i uka:

Crunch/situps: 3x12 sidelengs og 3x12 rett fram

Planke: 2x1min

Armhevinger: 3x12

Knebøy: 3x12 (Har bare vekter på 15 kilo til sammen, så det blir jo ikke så mye.... )

Benkpress med manualer: 3x12 (15 kg sist)

Enarmsroing: 2x12 (10 kg)

Arnoldpress: 2x12 (10kg)

Bicepscurls: 1x12 (10kg) 1x12 (12,5kg) 1x10 (12,5kg)

Det tok omtrent en time å gjennomføre. Ellers kan det nevnes at jeg er en gutt på 23 år og veier bare 63 kg, og målet er å bli tyngre og få mere muskler. Er det oppnåelig med dette programmet? Hva kunne evt. gjort det mer effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I knebøy blir det vanskelig å få progresjon, også med 27 kg. Du bør minst kunne trene med 40-50 kg, og kommer nok fort til å kunne ta betydelig mer.. Så enten må du finne en annen øvelse, eller trene en plass der det finnes mer vekter. Trener du hjemme nå? Ville nok også hatt mer fokus på rygg, siden du har 6 sett på bryst, og kun 2 på rygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men hvis jeg kjører på med dette programmet, kjøper flere vekter (f.eks 4x3kg, så går det opp til 27kg), slik at jeg har en del å gå på, funker det da?

Det blir nok fortsatt for lett med knebøy da også. I og med at knebøy er den beste øvelsen i programmet ditt så blir det jo litt dumt hvis du ikke kan kjøre den skikkelig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar :)

Jeg har dessverre ikke råd til treningsstudio, og studenttreningsstudio er en time med buss, hver vei, unna...:/

Hva om jeg bytter ut knebøy med bulgarsk utfall, http://fitnessbloggen.no/ovelser/bulgarsk-utfall/ ?

Og SiljeK nevner jeg burde ha flere øvelser på rygg. Burde jeg erstatte noen av de øvelsene jeg har satt opp, eller bare legge til nye for ryggen? Hvilke øvelser kunne evt. det ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor høy du er? Med tanke på vekt :)

Jeg har dessverre ikke råd til treningsstudio, og studenttreningsstudio er en time med buss, hver vei, unna...:/

Så dumt :( Da gjør du i alle fall lurt i å investere i tyngre vekter, om ikke vil progresjon bli vanskelig. Vektene du har nå er alt for lette :unsure: Håper det ordner seg! Mange flinke her som vet om gode øvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, satser på det ordner seg :)

Jeg er 180 ca., så det er på tide å øke vekta littegrann, hehe.

Men, hva om jeg bytter ut knebøy med bulgarsk utfall, http://fitnessbloggen.no/ovelser/bulgarsk-utfall/ , det gjør vel samma nytten det, gjør det ikke? Og da holder det med de vektene jeg har, tror jeg.

Og som jeg skrev over, Silje K nevner at jeg burde ha flere øvelser til ryggen. Burde jeg erstatte noen av de øvelsene jeg har satt opp, eller bare legge til nye for ryggen? Hvilke øvelser kunne evt. det ha vært? Både roinga, planke og armhevinger trener vel ryggen, i mer eller mindre grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulgars utfall er ikke bedre enn knebøy, men det gjør jo nytten for beina det også. Planke bygger ikke så mye rygg, og det gjør ikke armhevinger heller. De er henholdsvis mage- og bryst-øvelser. Enarmsroing er en fin ryggøvelse. Søk opp "chin ups" og "inverted rows" på youtube og se om du kan improvisere og få gjort de øvelsene hjemme på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...