Gå til innhold

Når burde jeg ha størst kalorioverskudd?


Apollon111

Anbefalte innlegg

Hei!

I min søken på å øke i vekt og styrke og legge på meg minst mulig fett, har jeg et spørsmål angående når kalorioverskuddet burde være størst. Burde det være størst den dagen man trener, størst de to påfølgende dagene eller like stort hver dag? Kan ta to eksemplerer for å illustrere hva jeg mener;

Eksempel1: Jeg er ferdig å trene onsdag klokken 17 og inntar vedlikeholdsmengde + 750 kcal denne dagen. Påfølgende dag hviler jeg og inntar vedlikeholdsmengde + 750 kcal. Dag nummer 3 hviler jeg også og inntar vedlikeholdsmengde + 750 kcal.

Eksempel2: Jeg er ferdig å trene onsdag klokken 17 og inntar vedlikeholdsmengde + 600 kcal denne dagen. Påfølgende dag hviler jeg og inntar vedlikeholdsmengde + 825 kcal. Dag nummer 3 hviler jeg også og inntar vedlikeholdsmengde + 825 kcal.

Begge eksemplene gir samme kcal-overskudd, men hva er optimalt? Slik jeg har forstått det bruker en muskel 48 timer før den er restituert, men når i løpet av de 48 timene er det mest optimalt med størst mulig overskudd? Når i løpet av de 48 timene burde jeg ha i meg mest protein/fett/karbo? Om det i det heletatt har noe å si.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt avhengig av hvor avansert du er (hvor lenge du har trent og derav oppnådd ditt styrkepotensial), men en hovedregel er i måltidet/måltidene etter trening.

Det er altså ingen "hovedregel" på 48timer, dette er helt individuelt og etter hvor mye potensial en allerede har lagt igjen i treningsår.

En kan fortsatt være nybegynner etter 10år med trening om en har løftet de samme vektene og bare soser rundt på gymmet, og en kan bli en avansert løfter på 2år om en trener etter de riktige prinsippene.

Jo mer avansert du er vil en ha utbytte av mest mat jo tettere inntil treningsøkten (>12t), mens en som er noe mindre avansert kan fordele dette utover 24-36timer (da kan en oppleve at hos utrent er "det viktigste" måltidet etter en treningsøkt først frokosten dagen etter, sett at en trener på ettermiddagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...