Gå til innhold

Forkortet lårmuskel(?) smerter innsiden av kneet V/løping


TineR

Anbefalte innlegg

Etter laaang tids immobilitet relatert til svangerskap, kom jeg meg endelig på bena igjen for 1.5 år siden. Begynte å løpe men erfarte raskt intense knesmerter (på innsiden av kneet). Fysio konkluderte med forkortet og stram lårmuskel og behandling med diverse tøyeøvelser gav positiv effekt. Det siste året har jeg trent mer og mer, men hovedsakelig spinning, og jeg har vært svært nøye på å tøye den aktuelle lårmuskelen. Har ikke hatt antydning til smerter i denne perioden. Men i går gjennomførte jeg den første løpeturen på over ett år, og smerten i kneet kom tilbake umiddelbart. Intens tøying hjalp, det slapp litt taket etterhvert og ligger nå bare og murrer men jeg er fortsatt lett trykkøm. Noen som har erfaring med dette? Løper jeg feil? I følge fysio kunne ikke denne typen skade relateres til noe bestemt, men det er jo ufattelig irriterende å bli begrenset i aktivitet på denne måten så dette må jeg finne ut mer om.

Tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, jeg synes det høres ut som en slimpose irritasjon i pes anserinus. Vanlig årsak er for innroterte lår ved gange.

mijares-with-knee-valgus.png?w=145&h=300

121012_0527_TheRunningC4.png

Den innroterte gangen fører til økt (over)bruk av innsiden (semimembranosus og -tendinosus), og festene til disse musklene ligger rett over pes anserinus slimposen, med potensiale for irritasjon.

Forutsatt at jeg har rett, ville jeg anbefalt at du jobbet med løpemønsteret ditt:

* Få mer kontakt med ytre bakside lår lår ved å ha 1) nøytral bekkenstilling (dvs at korsryggen bør være aktiv, ikke slapp) og 2) unngå at du drar beinet innover, men heller rett bakover.

* Styrk setet ved å ha korrekt bekkenstilling og bruke øvelser som glutebridge

* Styrk bicep femoris (ytre bakside lår), ved å utføre lårcurl mens låret er litt utrotert

* Styrk gluteus medius vha clamshell øvelser og lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for grundig og konkret svar! Det kan godt stemme at jeg har en innrotert benstilling når jeg løper, særlig når jeg begynner å bli trøtt og mister fokuset. Neste løpetur er stipulert i morgen, skal følge opp momentene du påpeker og sette meg inn i øvelsene du foreslår. Opplever at det er viktig å håndtere dette snarest slik at jeg ikke etablerer en skade som kan bli langvarig.

Takk igjen!

Hilsen Tine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...