Gå til innhold

Hjelp med rekkefølge!


Morten Korsnes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei mine kjære fitnessmennesker!

Kjapt spørsmål, hva er best, cardio før styrke eller styrke før cardio?

Og mage før styrke eller styrke før mage?

Skal starte en ny diett og brenne litt fett på magen og bryst (late push for SK2015)

Takk for svar :)

Det kommer an på hva du har hovedfokus på prestasjonsmessig - er styrke hvoedmålet, eller er det kondisjon? Dersom en vil prestere i f.eks løping så bør hvoedfokuset ligge der og styrke være supplement til treningen, skadeforbyggende om du vil.

Slik jeg leser innlegget ditt så er hovedfokuset ditt på det estetiske (?). Da foreslår jeg at du trener styrke først, og avslutter med kardio. Evt styrke én dag, utholdenhetstrening en annen. Problemet med kardio før styrke er at du får mye mindre krutt å løfte med ettersom kroppen svir av mye glykogen. Om du derimot løfter først, og avslutter med lett kardio vil kroppen sannsynligvis bruke mer fett som energikilde. Magetrening er vel del av styrketreningen? Jeg ville ikke prioritert isolert mage-trening, men heller lagt det inn som "bonus" på slutten av økten dersom du fremdeles gidder. Knebøy, markløft, chins, dips o.l øvelser utfordrer dessuten magen indirekte. Foreslår også en del supersett ettersom fettforbrenning er noe du har fokus på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Det kommer an på hva du har hovedfokus på prestasjonsmessig - er styrke hvoedmålet, eller er det kondisjon? Dersom en vil prestere i f.eks løping så bør hvoedfokuset ligge der og styrke være supplement til treningen, skadeforbyggende om du vil.

Slik jeg leser innlegget ditt så er hovedfokuset ditt på det estetiske (?). Da foreslår jeg at du trener styrke først, og avslutter med kardio. Evt styrke én dag, utholdenhetstrening en annen. Problemet med kardio før styrke er at du får mye mindre krutt å løfte med ettersom kroppen svir av mye glykogen. Om du derimot løfter først, og avslutter med lett kardio vil kroppen sannsynligvis bruke mer fett som energikilde. Magetrening er vel del av styrketreningen? Jeg ville ikke prioritert isolert mage-trening, men heller lagt det inn som "bonus" på slutten av økten dersom du fremdeles gidder. Knebøy, markløft, chins, dips o.l øvelser utfordrer dessuten magen indirekte. Foreslår også en del supersett ettersom fettforbrenning er noe du har fokus på!

Enig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet begge deler og vil absolutt anbefale å ta styrketreningen først. De gangene jeg har kjørt kondis/intervaller først, har jeg manglet energi og overskudd nok til å ha samme kraften/energien på styrkerommet. Veldig vanskelig å ha progresjon også.

Hvis du vil ha 2 økter i løpet av dagen med høyere kvalitet burde du bruke litt tid mellom hver økt. Kroppen bruker vel ca 6-7 timer på å restituere (hvis du spiser godt i mellom øktene). Men er avhengig av hva du spiser.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1933.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...