Gå til innhold

Pulsklokke som tar hensyn til treningsform?


kreps79

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen her og synes dette var ganske interessant.

https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035

Siden min Polar pulsklokke har ulike sportsprofiler for ulike idretter tenkte jeg at den alt har lagt inn ulik forbrenning på ulik indrett.

Så jeg varmet opp til jeg klarte å ligge på 80% av makspuls konstant og kjørte en test.

10 minutter der pulsklokken tror jeg jogger

10 minutter der pulsklokken tror jeg sykler

10 minutter der pulsklokken tror jeg ror

10 minutter der pulsklokken tror jeg bruker ellipsemaskin.

10 minutter der pulsklokken tror jeg går

I snitt lå jeg på 80% av makspuls på alle fem testene.

Resultatet var derimot skuffende, og identisk på alle fem øvelsene. 101 kcal på 10 minutter.

Polar tar ikke hensyn til ulik forbrenning på ulike treningstyper. KCAL forbrent på 10 minutter var likt på alle sportsprofilene, uavhengig av om klokken får beskjed om at jeg nå skal jogge i 10 minutter eller om jeg skal gå i 10 minutter. Linken over viser jo tydelig at det er store forskjeller ut i fra hvilken trening en utfører, og da burde en pulsklokke klare å ta hensyn til dette også.

Så da lurer jeg på om der finnes noen pulsklokker som faktisk tar hensyn til dette når den gjør sine beregninger. Vil gjerne ha litt mer realistiske tall å forholde meg til når jeg likevel registrerer ned slikt etter endt treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig interessant artikkel! Dei fleste artiklar med dette temaet tar nemlig ikkje hensyn til verken puls eller oksygenopptak, og vanlige pulsklokker bruker verken oksygenopptak eller arbeidsøkonomi. I utgangspunktet skulle ein tru at energiforbruket skulle vere monotont med puls på individnivå, men dette viser at f.eks. fyllingsgrad i hjartet, blodsirkulasjon og/eller nedkjølingseffekt er avhengig av aktivitet! Ein ting som likevel er verdt å merke seg, er at energiforbruket i dette forsøket går nedover med tid, uavhengig av aktivitet (dei siste aktivitetane bruker minst energi). Dette kan vere pga meir blod går til nedkjøling og at fyllingsgraden blir redusert med utmattelse. Vi må også hugse på at det er ganske store feilkjelder på måling av utåndingsgassen.

Konklusjonen på denne artikkelen må vere at pulsmåling ikkje kan brukast til å estimere energiforbruket, sjølv om ein kjenner maksimalt oksygenopptak. Effektmåling på kardiomaskina eller løpsdistanse vil isåfall gi meir presise estimat. DCRainmaker har ein ganske utfyllande artikkel om korleis Garmin estimerer energiforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette overrasket meg også. Nå har ikke jeg lagt merke til klokkens kcal-antagelser, men jeg ser av "treningsbelastning" at alt er styrt av puls, tilsynelatende helt uavhengig av aktivitet.

Eksempelvis fra morgentrening i dag:

40 min intervalltrening på tredemølle, makspuls 175, gjennomsnittspuls 141

Dette tolker min Polar V800 til følgende:

Kcal: 530, treningsbelastning=krevende, belastning fra denne økten: 21t

Den tolker/kaller treningstypen "Maksimal trening", noe som vel må sies å være riktig, ettersom min teoretiske makspuls er 173, mens min reelle makspuls er 175. Klokka innstilt til profilen "Løp på tredemølle".

Deretter kjørte jeg 40 min tung styrketrening (bein/rygg):

Makspuls 151, gjennomsnittspuls 129

Dette tolker klokka til følgende:

Kcal: 420, treningsbelastning=overkommelig, belastning fra denne økten 9t

Den tolker/kaller forøvrig treningstypen "Distansetrening", til tross for at jeg har valgt profilen "Styrketrening".

Så for min del er pulsklokka er godt hjelpemiddel til å styre treningsbelastning etter puls, og jeg digger gps-funksjonen og alle muligheter man har til artige studier av lengde/høyde/hastighet/puls satt i sammenheng i diagrammer. Noe annet er den egentlig nokså ubrukelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Skal lese igjennom linken til dcrainmaker. Tenker også å kjøre samme type test som jeg gjorde med Polar M400 på min FR610 for å se om der er noen forskjell i resultatene, eller om det blir likt som på Polar. Får ikke gjort dette før til uke, men kan oppdatere her når jeg er ferdig.

Om noen andre har lyst å teste og dele sine resultater hadde jeg satt stor pris på det, og på den måten kanskje finne ut om der er en eller flere klokker som tar hensyn til type aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...