Gå til innhold

Ulikt kcalinnhold på samme type vare? (Havregryn og upoppet popcorn)


vixit

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg ikke virke fanatisk, men jeg har merket meg at det er ulikt kcalinnhold i samme type vare. Med det mener jeg at f. eks Maarud sitt upoppet popcorn har 285 kcal per 100 gram, mens coop sitt er 350 per 100 gram. Ingrediensene er helt lik: Maiskjerner. Hvordan kan helt like ingredienser ha ulikt kcalinnhold?

Kom også over coop sitt havregryn som har 350 kcal per 100 gram, mens Bjørn Axa sitt havregryn har 380 kcal per 100 gram. Her er også ingrediensen helt lik: Lettkokte havregryn.

Noen som vet hvorfor? :)

http://www.maarud.no/produkter/upoppet-popcorn/

https://www.cooponline.se/Sektioner/Skafferi/Snacks/Popcorn/32850.html?productId=26865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oh! Endelig, en mulighet til å få bruk for det jeg lærte om kostholdstabeller!

Det kan være mange potensielle forskjeller i utregningsmetode for energiinnhold i matvarer,litt avhengig av hvem som måler, hva som måles, og hvordan man måler. svenskene kan feks bruke litt andre verdier per næringsstoff, eller en annen type utstyr enn de norske, det kan hende at noen av verdiene kommer fra nøytrale forskningsprosjekter vs fra produsenter med ønske om å fremstå sunnere enn de er, det kan være snakk om målefeil, det kan være at det "svenske" popcornet var av en type med ekstra mye fiber i, og dermed ble målt til å inneholde mer energi?

Kan jo hende at Coop ikke koker havregrynene sine like lenge, så de ikke holder på like mye vann og dermed får økt energitetthet, feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Näringsdeklaration per 100 gram

Energi 350 kilokalorier

Energi 1480 kilojoule

Protein 11 gram

Kolhydrat 60 gram

Fett 4.5 gram

vs

Næringsinnhold pr 100 gr

Energi: 1200KJ / 285Kcal

Protein: 12g

Karbohydrater: 52g- derav sukkerarter:1,5g

Fett: 3g- derav mettede fettsyrer:0,5g

Fiber: 18g

Sodium: 0g

Salt: g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme med first price sine lomper (ca.130 kcal per 100gram), mens alle andre lomper inneholder 180-200 kcal... Jeg har regnet med at det inneholdt 130 kcal, men da kan det jo hende at jeg har spist mer enn det jeg trodde... Vil ikke virke fanatisk, men er litt irriterende :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klokere på svaret ditt Aurelius :) Det jeg tenker er at når et produkt kun har en ingrediens, så burde det være likt innhold, siden det kun er den ingrediensen :p Det med lomper kan jeg skjønne, da ulike produsenter bruker ulik mengde av forskjellige ingredienser for å lage eks lomper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener, men det er jo ikke gitt at Coop og Bjørn kjøper samme råvarer av samme bonde, som igjen gror nøyaktig samme produkt under identiske omstendigheter, så det går fint at det sniker seg inn finurligheter der.

I Amerika er det jo feks stort marked for hvetemeltyper med forskjellige mengder gluten(som jo kan bidra til bakeevne), alt ettersom når på året kornet blir sådd/høstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også merket det med lomper.. de fleste har rundt 180 kcal/ 100g med opp mot 40g karbs/100g, mens noen har 130 kcal og rundt 30 karbs/ 100g. Hvordan kan samme produkt ha så stor forskjell i karbohydratinnhold? er det en feil eller stemmer det faktisk? (de har omtrent samme forhold mellom potet og mel også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...