Gå til innhold

Ligge på vedlikeholdsinntak? Ønsker mer muskler og samtidig lavere fettprosent


Snella83

Anbefalte innlegg

Stemmer det, at man ikke trenger å gå noe særlig høyere enn 2 g pr kg kroppsvekt dersom man vil bygge muskler på overskudd. Siste studie jeg lester anslo at man ikke trengte mer enn 1,8-2 g protein pr kg kroppsvekt.

Når du går ned i vekt, og spesielt når det er snakk om 1 kg, så er det meget vanskelig å vite hvor disse 1000 grammene har tatt av. Du kan måle med en kaliper, du kan se i speilet, du kan se forandringer, dersom du kan. Men å se med det blotte øyet hvor 1 kg er tatt av er vanskelig.

Men hensikten meg å skru opp proteinntaket litt er, fordi du nevner at du vil øke i muskelmasse samtidig som du går ned i fettprosent. Noe som i seg selv er vanskelig, og krevende og dersom du er relativ fersk. Så ville jeg heller satset på å bygge muskler UTEN å gå opp i fettprosent, forså å deffe bort fettet.

Men å øke proteinntaket sikrer mer aminosyrer til musklene når du vil bygge muskler å ta av fett, og dessuten også litt kalorier som ikke legger seg i glukoselagrene eller fettcellene. Det er vel estimert at 20% av alle proteiner går bort til forbrenning, som mange sikkert ikke tenker på når de skal avgjøre proteinntaket.

Det er nok mange her med mye mer kompetanse enn meg på dette området. Men en ting er altså helt sikker. Vi vet faktisk ikke 100% fakta om alt hva det angår for eks proteininntak, men vi har estimater, tester og studier og forholde oss til. Som stadig endrer seg.

Enig i at man godt kan ligge litt høyere på protein under deff kontra på bulk. Men at det er vanskeligere å øke i muskelmasse mens man går ned i fett hos ferske løftere er feil, tvert i mot vil dette være lettere hos et utrent individ i forhold til en med mye gains. Og så må jeg rette deg på utsagnet ditt om at protein ikke går i glukoselagrene eller lagres som fett. Dette er feil, da overskuddsprotein vil omdannes til glukose i leveren. Dersom man ligger i overskudd vil også protein kunne lagres til fettvev. Protein er ikke noe "fritt-fram innta så mye du vil" makrostoff som kun brukes til å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For ordens skyld; hensikten er ikke å gå ned i vekt. Jeg spiser vedlikeholdsinntak (inkluderer også ekstra mat pga. trening) og målet er å bli sterkere uten å legge på meg fettmasse. Jeg er ikke fersk innen styrketrening, har trent relativt godt uten opphold på mer enn dag eller to her og der de 3-4 siste årene. Før det trente jeg også jevnlig (5-6 dager i uka), men en annen type trening. Har gjort det siden jeg var 16 - er nå 32. Så vil si jeg har et godt treningsgrunnlag.

Jeg ligger altså i energibalanse, og mitt spørsmål er da igjen: er det noe poeng å spise mer enn 2 gram protein per kg kroppsvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...