Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kan ikke stort om kosthold så tenkte jeg skulle spørre om litt hjelp :) følger foreløpig dette treningsprogrammet: http://www.kalibergym.no/fra-0-til-9-pullups-pa-12-uker/

Jeg er den typen som synes det er rått når jenter har tydelige magemuskler, og tydelige muskler på armer og bein. Jeg er 17 år gammel og vil gjerne bli slik selv. Ikke helt ekstremt så klart, men nok til at man ser en har muskler uten å måtte flexe.

Foreløpig ligger jeg på 2300 kalorier de dagene jeg trener, og 1800 de dagene jeg ikke trener. Det jeg lurer på, er jo om man skal ligge i underskudd når det er slike resultater man ønsker? Jeg er tross alt nybegynner, så tar imot all hjelp! Kan kanskje hende jeg må bytte ut programmet mitt også? Følger det nå for å bli bedre i pull-ups hvertfall :D

Jeg er 161 høy, og veier 52 - 56 kg. Vekta varierer litt. Har fett på kroppen, men helt normal :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33610-overskudd-underskudd-n%C3%B8ytral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er 17 år og i vekst, og ønsker å få muskler, da må det overskudd til for at musklene skal vokse :) Hvor mange økter har du ila uka?

Tusen takk! :-) Prøver å få til 4, men denne uka blir det ikke mer enn 3 :confused: har mye skole dessverre!

3-4 er jo kjempefint! Hvordan har det vært med progresjon på trening? Og har du holdt på lenge?

Begynte med dette programmet for 3 uker siden, har økt 7 kg i knebøy, økt noen sekunder på negativ pull-up, ikke noe på sidehev (eller, har klart flere reps da), facepulls har jeg økt 7 kg, fransk press økt 2 kg nå :-) Rygghev har jeg ikke økt noe på, lårcurl har jeg heller ikke økt, men har klart å ta øvelsen myyye roligere, så gjør det mer ordentlig. Crunches vet jeg egentlig ikke helt? Planken derimot har jeg gått ned på, men det tenker jeg er fordi jeg presset meg selv for dårlig. Strake markløft har jeg økt 3 kg :-) men har derimot sittet BOM stille på sittende press med hodet over hantel.. Har hatt 7 kg i nesten et halvt år nå tenker jeg. Klarer å ta 8kg, men bare type 7-8 før armene skjelver og jeg umulig får vektene opp :/ Benkpress har jeg økt 4 kg! :)

Annonse

Kjører du aldri baseøvelser (bøy, mark, benk), pushups eller dips, utfall, eller roing? I min mening, bør disse være en sentral del i ett hvert styrketreningsprogram :)

Ellers er jeg enig med kommentaren over; vedlikehold eller litt overskudd i kcal

Kjører du aldri baseøvelser (bly, mark, benk), pushups eller dips, utfall, eller roing? I min mening, bør disse være en sentral del i ett hvert styrketreningsprogram :)

Ellers er jeg enig med kommentaren over; vedlikehold eller litt overskudd i kcal

Kjører benk, og er ikke knebøy en baseøvelse? Eller er jeg helt på joordet haha? (y) Følger bare programmet jeg, runka rundt på trening i et år uten program, så bestemte meg for å finne et program og tenkte aldri over det med flere baseøvelser :) Og kjører utfall! Glemte å skrive det i kommentaren min ser det ut til, økt 7 kg på den :-)

Skriver opp programmet her, så blir det oversiktelig:

Pull ups, max antall reps, etterfulgt av negativ på 30 sek x 4

Benkpress 3x8-12

Sittende press over hodet med hantel 3x10-15

Sidehev 3x10-13

Face-pulls 3x-12-15

Fransk press 3x12-15

Knebøy 3x15-20

Utfall 2x10-15

Strake markløft 3x15-20

Lårcurls 2x10-15

Rygghev 3x15

Crunches 3xMAX

Planken 2xMAXTID

3-4 er jo kjempefint! Hvordan har det vært med progresjon på trening? Og har du holdt på lenge?

Kjører du aldri baseøvelser (bøy, mark, benk), pushups eller dips, utfall, eller roing? I min mening, bør disse være en sentral del i ett hvert styrketreningsprogram :)

Jeg har (selvfølgelig) enda et spørsmål haha! Har forstått det slik at det er ikke akkurat bare å gå i overskudd, men du må jo tross alt få i deg nok av protein og fett, og resten karbs (?). Problemet er at jeg skjønner ikke hvordan man skal finne ut av det. Er det det som blir sånn "count your macros"? Jeg vet jeg må ligge på 1,5 til 2 gram protein per kg kroppsdel (eller er det kg muskel)? Noe rundt det hvertfall. Men jeg aner jo ikke hvordan jeg skal få til å sjekke det opp :unsure:

Protein 1,5-2 g pr/kroppsvekt

Fett 1 g pr/kroppsvekt

resten cars :)

:)

Ahaaaa! Takker og bukker (y) men da er det bare å sjekke næringsinnholdet i alt jeg spiser egentlig. Så regner jeg med at jeg lærer hva som er i hva etterhvert, og så kan begynne å planlegge bedre?

Ahaaaa! Takker og bukker (y) men da er det bare å sjekke næringsinnholdet i alt jeg spiser egentlig. Så regner jeg med at jeg lærer hva som er i hva etterhvert, og så kan begynne å planlegge bedre?

Igrunn er det det ja!

www.mylog.no kan du logge, for eks :) Bare å få seg en kjøkkenvekt. Tar no time :)

Annonse

Igrunn er det det ja!

www.mylog.no kan du logge, for eks :) Bare å få seg en kjøkkenvekt. Tar no time :)

Tusen takk! Bruker myfitnesspal også, kanskje jeg kan sjekke der faktisk? Haha huff, har null peil merker jeg. Har bare tenkt overskudd og vedlikehold om du skjønner. Kjøkkenvekt har vi! Måtte skaffe oss det siden jeg ville veie havregrynet mitt haha :whistle:

eller myfitnesspall (app på mobilen - hvor du enten kan søke på den aktuellematvaren, eller scanne strekkoden.)

Vil bare legge til at jeg fraråder deg å logge hvert gram hver dag. Gjør det gjerne noen dager nå slil at du får et inntrykk av hvor mye krabs/protein/fett du får i deg, og hvilke mengder som skal til. Men i det lange løpet kan du fnt ta det litt på slump og heller bruke appen en gang i blandt for å sjekke at du treffer sånn ca. (Med sånn ca mener jeg at det ikke har noe å si at du går litt over en dag,og under en annen) Med mindre du er på superstreng diett for å stille i en fitnesskonkurranse, ser jeg virkelig ikke vitsen i å bli for opphengt :)

Forresten! Noe tips til "muskelmat" som jeg liker å kalle det? Dagene her blir så like. Frokost er cottage cheese med syltetøy, eller 60gram havregryn med melk, eller to brødskiver. Og lunsj er alt fra 4-6 brødskiver, er jeg sulten må jeg kjøpe mat i kantina, og det er i grunn aldri lurt :D

eller myfitnesspall (app på mobilen - hvor du enten kan søke på den aktuellematvaren, eller scanne strekkoden.)

Vil bare legge til at jeg fraråder deg å logge hvert gram hver dag. Gjør det gjerne noen dager nå slil at du får et inntrykk av hvor mye karbs/protein/fett du får i deg, og hvilke mengder som skal til. Men i det lange løpet kan du fnt ta det litt på slump og heller bruke appen en gang i blandt for å sjekke at du treffer sånn ca. (Med sånn ca mener jeg at det ikke har noe å si at du går litt over en dag,og under en annen) Med mindre du er på superstreng diett for å stille i en fitnesskonkurranse, ser jeg virkelig ikke vitsen i å bli for opphengt :)

Vil bare legge til at jeg fraråder deg å logge hvert gram hver dag. Gjør det gjerne noen dager nå slil at du får et inntrykk av hvor mye krabs/protein/fett du får i deg, og hvilke mengder som skal til. Men i det lange løpet kan du fnt ta det litt på slump og heller bruke appen en gang i blandt for å sjekke at du treffer sånn ca. (Med sånn ca mener jeg at det ikke har noe å si at du går litt over en dag,og under en annen) Med mindre du er på superstreng diett for å stille i en fitnesskonkurranse, ser jeg virkelig ikke vitsen i å bli for opphengt :)

Tusen takk for supre tips (y) blir nok ikke noe fitnesskonkurranse her tenker jeg, ikke foreløpig haha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...