Gå til innhold

Maxpuls, treningssoner, PTE, recovery.. Suunto klokke


BENINA

Anbefalte innlegg

Haloo..

Jeg lurer på om noen her er gode på disse flotte greiene man får opp på feks suunto klokker.

Trener slavisk med klokken min på, og har alltid som mål å få høyest mulig PTE.. Uten at jeg helt vet hva dette er, men jeg ser jo at recoverytid øker i takt med høyden på denne.

Jeg har satt inn klokken med at jeg har ett treningsnivå på PTE 6,0 ca - som tilsvarer at jeg trener 4-5 timer i uken, og er godt trent. det vil jeg påstå at jeg er.

Men, når jeg trener annet enn løping så får jeg sjeldent PTE over 3,5... på løpeturer er jeg aldri under 4.0 uansett om jeg løper 5 km eller 10 km.

Jeg antar at dette henger sammen med pulsen?

At jeg ved saltrening og styrketrening ikke har puls på over 80% av max i gjennomsnitt hele økten.

Det har jeg jo på løping.

Er det noen som har tips til hvordan jeg evt kan få pulsen høyere ved andre typer trening, slik at jeg får mer ut av det?

Det er når det virkelig er tungt, og litt kombinasjon med feks push up og knebøy med vekter at jeg får opp puls på vekttrening.. eller burpees og utfall.. eller, ja dere skjønner.

Jeg har som mål å få ned fettprosenten min enda litt til, den var på 24,5 sist jeg målte den men har det meste sentrert over magen, rumpe og lår så jeg må jobbe litt mer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

PTE er vel et mål på maks aerob ytelse, og vil være mest nøyaktige på høyintensive økter, ifølge Suunto selv. Jeg ville ikke brydd meg nevneverdig om dette, i hvert fall ikke på økter hvor du ikke er ute etter å trene aerob kapasitet.

For å ta et eksempel: Mine viktigste økter er lange turer i lavt tempo, og da vil jeg aldri score bra på PTE. Er ikke dermed sagt at treningsøktene er mindre bra.

Hvis du vil ha høyere puls på annen type trening vil jeg anta at du må øke motstanden. Tyngre vekter i styrketrening, osv. Men jeg vet ikke om det er så lurt å kun trene på høy intensitet. Da ville jeg ikke trent for mange ganger i uken, i hvert fall. Jeg vil tro crossfit-lignende trening også vil få opp pulsen, uten at jeg egentlig har peiling på hva crossfit er for noe.

Alt i alt ville jeg ikke brydd meg mye om PTE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...