Gå til innhold

Fullkropssprogram VS splitt - Erfaringer eller synspunkt?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hva slags fullkroppsprogram er egentlig vanlig? Finnes det noen populære, standardiserte maler som fungerer eller som folket bruker? Jeg husker jo det gode gamle RYP fra Tech Nutrition. Har en kamerat som økte fint på det. Funket aldri skikkelig for min del.

Husket også at Børge Fagerli hadde noen opplegg med myo-reps som virket OK. Basert på baseløft med myo-reps på støtteøvelser og forholdsvis korte økter 3-4 dager per uke.

Det Tronaldo sier er også det jeg har trodd, men det fullkroppsprogrammet jeg har hatt den siste tiden har jo tilnærmet like mye volum per økt som jeg normalt har per en hel uke med splitt ala DeFranco/Wendler. Så jeg følte kanskje det ble for mye og også det med tiden, ettersom det skal noe til å trene opp mot tre timer per økt særlig når man regner med at det går tid før/etter trening også.

Nå kommer jeg til å kjøre tre økter per uke + 1 dedikert knebøy-dag. DeFranco har på sine standardmaler at du må velge enten bøy eller mark, men jeg ønsker å kjøre bøy også ettersom den av nevnte årsaker har blitt nedprioritert. Tenker da kanskje 5X5 og så eventuelt kardio de dagene jeg har lyst og tid. Tror dette er noe jeg kan trives med. :)

Mange her på forumet bruker, ihvertfall slik jeg forstår det, starting strength, stronglifts 5x5 eller 5/3/1.

De to første er nok bedre for nybegynnere enn det siste, som har et noe redusert volum og kun økning av pers en gang i måneden.

Ryp har jeg ikke heeeelt sansen for, da jeg ikke synes nybegynnere bør surre for mye med høye reps og baseøvelser før teknikken sitter som støpt.

Dessuten er ikke markløft inkludert (men det er knebøy) , og så er gjennomgangen av teknikk noe under par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nybegynner og trener for tiden fullkropp. Det første programmet jeg fulgte var en to-splitt på over-/underkropp. Skulle jo vært omvendt, altså starte med fullkropp, men er man nybegynner så har man ikke så mye peiling. Det jeg merker nå er at jeg savner å dele kroppen i to, da jeg likte det veldig godt. Så et spørsmål, er det dumt å kjøre to-splitt fremfor fullkropp som nybegynner? (Startet med styrketrening i høst, så relativt fersk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange veier til rom. Folk har hatt kjempefremgang på både mye og lite frekvens, volum og intensitet. Finn et program du liker som passer inn i timeplanen, og bare gi det tid. Stol på prosessen. Etter 8-12 uker vet du om det funka for deg eller ikke. Så kan du ta det derfra. Har selv hatt fremgang på både 2 og 15 tunge arbeidssett med bøy i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fullført min første uke med tre-splitt og jeg merker at selv om de forholdsvis korte øktene og volumet var noe uvant i lys av forrige fullkroppsprogram, så har jeg fått tilbake treningsgleden og føler meg mer opplagt.

Et annet viktig moment er at jeg har MYE mer å gi på hver enkelt øvelse. Tok for eksempel tre repetisjoner mer i pull-ups på samme vekt. Så det er vel også en verdi når man kjører splitt? At man har mer å gi på hver enkelt øvelse?

Har også reflektert litt mer på dette og tenker at man trenger jo ikke om å kjøre en tre-splitt over en uke nødvendigvis. Tidligere har jeg for eksempel kjørt en tre-splitt over 6 dager, altså at om man trener man-ons-fre, så kan man ta neste økt på søndag, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner og trener for tiden fullkropp. Det første programmet jeg fulgte var en to-splitt på over-/underkropp. Skulle jo vært omvendt, altså starte med fullkropp, men er man nybegynner så har man ikke så mye peiling. Det jeg merker nå er at jeg savner å dele kroppen i to, da jeg likte det veldig godt. Så et spørsmål, er det dumt å kjøre to-splitt fremfor fullkropp som nybegynner? (Startet med styrketrening i høst, så relativt fersk) :)

Jeg hadde godt tilbake til det programmet du likte veldig godt. :)

Helt ærlig ser jeg ikke hvorfor det skulle være så dumt. Så lenge du greier å legge på vekter og føler at du har fremgang, så fungerer det vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...