Gå til innhold

Bip-test /yo-yo test


Marte S

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den er veldig spesifikk fotballsport (slik som håndball, fotball, basket, o.l). Med andre ord: skal man gjøre det bra må man trene på det. Fotball- håndball- og basketspillere gjør dette naturlig både i kamp og i sin øvrige treningshverdag. For dommere kan det være litt annerledes (dere trener vanligvis bare på dette i kampsituasjon og ved eventuelle tester).

Maksimalt oksygenopptak er viktig - men det er ikke det som skiller de beste. Det er like viktig (når oksygenopptaket er på et adekvat nivå) å kunne redusere energikostnaden ved hver bevegelse, stopp etc. Dette gjør man primært på to måter:

1. Økt styrke (gir bedre arbeisøkonomi)

2. Å trene spesifikt for det man ønsker å bli flinkere på.

På en tredemølle, ellipsemaskin og sykkel får du ikke simulert punkt to godt nok, og det beste ville vært om du hadde en hall eller treningsbane til rådighet. Hurtige spurter med brå vendinger (uten at man overdriver dette) vil være effektivt. Dette blir litt som tabatta - bare at man forlenger intervallene og den aktive pausen litt.

Dette kan du fint kombinere med 4x4 intervalltrening og langkjøring (75-80 % av vo2max i 40-60min).

Et siste element er selvsagt kroppsvekten. Jo tyngre man er - jo tyngre er testen. Det kreves mer energi i vendingene - og fordi "kapasiteten" fordeles ut over flere kilo.

Det finnes selvsagt flere strategier, men jeg tror jeg har vært innom det mest vesentlige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Er ikke mange brå vendinger under kamp heller i utgangspunktet, fordi at vi som dommere kan styre dette mye selv. Selvfølgelig er det noen, men en spiller har nok mange flere i løpet av en kamp.

Heldigvis er ikke dette en test som blir innført på dagene slik at man har tid til å trene litt på dette spesifikt før den bli innført.

Ser helt klart at dette er en test som "favoriserer" små og lette utøvere, og ikke meg som er rundt 175 cm og relativt "stor" (og foreløpig ca 5 kg for mye dødvekt på kroppen).. Dette blir bare en ny utfordring som ikke skal få stoppe drømmen min, og jeg skal ta den på strak arm:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har blitt testet med biip-testen, føler jeg at jeg taper mye i vendingene, for jeg ender med å løpe en liten halvsirkel, om du forstår.. Så om du vil makse denne testen ville jeg øvd litt på hvordan du vender minst tids/energikrevende for deg, sånn at du er klar over hvilken "teknikk" du skal bruke på testen :) (Sånn i tillegg til kondisjonstrening vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...