Gå til innhold

Elending stabilitet korsrygg, se bilde


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har alltid hatt elendig kroppsholdning. Jeg tror dette har vært med på å gjøre at jeg har fått kraftig spenningshodepine fordi kroppen har brukt så mye "feil muskler".

Når jeg går vanlig gange har jeg egentlig elendig balanse, og når jeg siterer min fysioterapeut; "har du hatt elendig holdning før?", ja - det har jeg hatt.

Jeg har trent veldig mye siste halvår øvre del av rygg pga. av forroveroterte skuldre, og dette har blitt mye bedre. Men tanken på at korsryggen har vært en stor del av mitt holdningsproblem har aldri falt meg inn.

Eksempelvis har jeg hatt problemer med å stå avslappet.

Jeg legger ved bilde av hvordan kroppen min ser ut:

proper-sitting-posturejpg-af2cd4eb657babed.jpg?w=240&h=142 (bilde til høyre er så likt meg!)poor-posture-diagram.gif

Alt dette har ført til er at jeg ikke puster skikkelig med diafragma, problemer med å stå avslappet, samt hodepine jeg har hatt i 2 år.

Noen som kan gi en vurdering/hjelp? Settes stor pris på!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er vanskelig å e-veilede deg på dette. Om du har vært innom en fysio allerede, men ikke fått hjelp, så prøv en annen kvalifisert veileder.

Pusteteknikk, hofte og nakke-posisjon vil i min mening være viktige aspekter å jobbe med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 6 måneder senere...

Jeg har hørt at en teknikk er å stille seg langs en vegg, trekke skulderblada sammen --> og der har man perfekt holdning? Kan dette bekreftes? Jeg er jo nærmere 190 høy, så ikke rart jeg har dårlig holdning tenker jeg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Herlig! Da skal jeg ta tak i det.

Slet du med spenningshodepine? Litt tung i hodet ? (som følge av at hodet "henger" ?

Ja, har litt av det enda men det var mye verre før.. Det kommer seg når du bygger opp ryggen, du må også være obs på at du ikke lar hode gjøre som det vil. Prøv å hele tiden fokusere på å holde en strak posisjon, konstant. Det går noen dager så blir det bare naturlig.

Jeg merker veldig godt at om jeg er trøtt og ikke tenker på det så henger hodet framover så jeg ser ut som jeg skal til å sleve.. :unsure:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk!

Må også legge til at jeg er ufattelig stiv i øvre skulderpartiet som følge av dette.. Kjenner du deg igjen der å eller?

Jepp, det kommer også til å gjøre quasimodo stillingen sterkere. Vil anbefale deg å trene bakre del av skuldre for å trekke skuldrene bakover, og gjøre deg mindre stiv.

Her har du en veldig god øvelse jeg anbefaler deg å legge til i treningsprogrammet for å trene bakre del av skulderen. Jeg regner med skuldrene dine på en måte også er litt framover lent?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det kommer også til å gjøre quasimodo stillingen sterkere. Vil anbefale deg å trene bakre del av skuldre for å trekke skuldrene bakover, og gjøre deg mindre stiv.

Her har du en veldig god øvelse jeg anbefaler deg å legge til i treningsprogrammet for å trene bakre del av skulderen. Jeg regner med skuldrene dine på en måte også er litt framover lent?

Denne øvelsen kan jeg jo gjøre hjemme også!

Ja, skuldrene er veldig foroverlente som følge av "kontor"rotte syndromet, samtidig som jeg aldri har forstått at jeg er nesten 190 cm høy. Stor forskjell på det og 175 høy :) Har aldri helt godtatt høyden om du skjønner, derfor tror jeg dårlig holdning over veldig mange år er en konsekvens av dette.

Husker allerede på ungdomsskolen at lærer sa jeg måtte rette meg opp, så allerede der sank jeg vel sammen....

Merker at jeg synker i brystryggen hele tiden, så må prøve å rette meg opp der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten sammenligning forøvrig,så er det få ganger jeg føler meg så admiral-rak i ryggen som etter at jeg har drevet tung markløft.

Markløft har jo den fordelen ovenfor svømming at du kan tilpasse belastning og teknikk helt til ditt individuelle nivå/til din kropp, og øke i langt mindre inkrementer enn du kan ved svømming(som såvidt jeg vet ikke har særlig regulering overhodet)

Attpåtil får du jo trent opp alt fra like under ørene til ræva i en og samme øvelse,så blir jo bare win-win-win:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...