Gå til innhold

"Plutselig" vektoppgang,- og bom fast i "Ny matchvekt"...


Hefor

Anbefalte innlegg

Antar det henger noen her inne som kan litt om vekt og kropp..

Saken er den at siden jeg fikk mitt siste barn for 7,5 år siden, har jeg hatt ei stabil vekt på mellom 75-76 kilo. Når jeg har "passe på veiinger" sånn ca annenhver uke, så variere den fra 74,0 som absolutt minimum, til og ha sneiet borti 80 kg en "dårlig dag". 4-6 ganger i året har jeg "kontrollveiing" for og vite at vekta faktisk er stabil. Det vil si, jeg veier meg på kvelden den dag jeg starter min første p-pille på et brett. Samme dag i syklus, samme tid på daget, og det blir da også samme ukedag. Passer på at denne dagen ikke kommer nært etter jul, påske eller ferie. Da ligger jeg, uten unntak på 75,5 kg med noen grams variasjon.

Men etter jul har jeg ikke kommet meg under 80 kg. Jeg veide meg første gang for og "passe på" i midten/slutten av januar. Og ble overrasket da vekta viste nesten 83 kg!. Etter den gang har jeg fått til to "kontrollveiinger";- og begge gang har jeg veid 80,6kilo.Stabil med andre ord. Og jeg har faktisk tatt meg i nakkeskinnet og spist sunnere (mer grønnsaker, som brokkoli, blomkål, løk mm og lavfett proteinkider, kylling, karbonadekjøttdeig og hvit fisk (som jeg hater) i stedet for fet laks og ørret) og lagt inn litt ekstra trening i forhold til øke totallengde jeg jogger i uka og et par ekstra styrkeøvelser. Dette ville før faktsik gitt meg en kilo eller to NEDGANG i den stabile vekta. Men har ikke vært verdt det fordi jeg ikke liker hvitfisk, og elsker pastan og potetene mine...Men nå var det en "Nødløsning"

Har ikke gjort noe annet disse månedene. Hverken i matveien eller på treningsfronten. Litt mer og gjøre på jobb, men det er det ALLTID på denne tid av året. Og vektoppgang pga av stress skulle uansett ikke vært nesten 6kilo !Er det alderen som gir tilleggs kilo? Er bare 37, blir 38, så tror ikke det kan være overgangsalder heller. Og igjen, nesten 6 kilo synes jeg er mye for slik "alderstillegg".

Har noen erfaring med dette? Jeg er ikke på diett, hadde ikke som mål og gå ned i vekt. Disse 5-6 kilo jeg har lagt på meg, synes heller ikke mye, da jeg er 180 cm høy. Problemet er vel det at jeg jogger en del. Lange turer, og satser på en "halvmara" hvert år. Da er det mye og drasse på ...Noen kilo opp gjør at en tur på 15-16km kjennes i knær og hofter.. Dessuten så tenker jeg som så at om jeg "godtar" 5-6 kilo opp nå,- og holder meg slik noen år, hva gjør jeg om jeg får en ny slik vektoppgang. Bare godtar det? Kan jo ikke det! Det er jo slik man blir feit,- for og sette det på spissen.

Er lege og blodprøver i forhold til hormoner eller andre avvik i "systemet" noe og gå for? Jeg går jo ikke videre opp i vekt heller, og ser for meg at dette er prøver som avdekker problem for folk som går opp i vekt, og FORTSETTER og gå opp i vekt. Ikke folk som har gått opp, men deretter holder seg stabil. Og føler ikke jeg er syk, så lege er liksom "Nødløsning".

Jeg har prøvd lavkarbo for et par år siden, i håp om og bli et par kilo lettere, og komme i bedre form. Men det skjedde IKKE,- for og si det sånn. De jævligste to måneden i mitt liv når det kommer til mage/tarmfunksjon og alle treningsøkter var MYE tyngre enn før. Vekta gikk opp også. Selv om det var en moderat utgave. Så det ønsker jeg ikke prøve igjen. Bare så det er sagt icon_wink.gif

Som en siste ting som gjør dette ekstra vanskelig; jeg har slitt med anorexia i ungdommen. Derfor vil større endringer i matveien enn hva jeg har gjort,- og også på treningsfronten, bli helt på kanten av hva jeg kan "takle" i forhold til at jeg da må ofre så mye tid på trening (evt endre trening fra trening jeg LIKER til og fokusere mer på styrke f.eks, som jeg hater) og god mat i matveien. Mitt hode vil tenke at ofrer jeg det og det i matveien, kan jeg lett spise mindre av det jeg ikke liker så godt også... Bare for og få ekstra god effekt...Og må jeg trene mer styrke, skal jeg i hvert fall unne meg MER av den treninga jeg liker... Helt tullete, men slik fungerer jeg. Tro meg, jeg har prøvd og feilet mange gang de 20 åra som er gått etter jeg ble "friskmeldt..... Om dette da i tillegg gjør at jeg går ned i vekt, så frykter jeg faktisk konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gi deg et veldig kort svar - går vekta oppover, spiser du mer enn du forbrenner, ved mindre det er noe sykdom o.l inni bildet, som du sier det ikke er. Selv om du spiser sunnere er det ikke dermed sagt at du går ned i vekt, det er det totale inntaket - samme om et er epler eller kebab - som har noe å si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Joda, tro meg, jeg kan det regnestykket der jeg spiser og trener nå på samme måte som jeg har brukt å gjøre i ukene før halvmarathon. Da har jeg ei vekt som er "fast" på mellom 72 og 74 kg... At jeg nå da plutselig ikke får "samme effekt" finner jeg merkelig. Jeg har gjort dette 4gang, flr løp, og samme resultat hver gang. Etter to uker er vekta opptil 4kg ned fra 75-76 kg grensa og den holder seg der. Etter 4-5 uker nå så har ikke vekta rikket seg...

Derfor jeg er frustrert. Men kanskje jeg må innse at forbrenninga har blitt såpass mye redusert på de siste 3-4 mndr at mitt kalori behov er blitt så mye lavere.. Ikke vet jeg. Jeg bare vet at jeg kan ikke spise og trene som nå "resten av livet"...det er "for sundt" og litt for mye trening til at det passer meg. Da lever jeg heller med ekstra kilo, bare jeg ikke får et nytt "platåhopp".. Og ja, jeg er rimelig sikker på at mengde og type mat er som de foregående gangene og at trenina er av samme mengde og type. Åra med sykt sinn mtp mat og trening har gjort meg ganske bevisst på den biten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på hva jeg har skrevet og blir nesten flau over hvordan jeg har ordlagt meg. Virker som jeg prøver og unnskylde økt vekt og grunn til og forbli tyngre... Ser den. Men samtidig har jeg tenkt masse i dag over nettopp dette og hatt en deilig joggetur i duskregn. Beina sier vekta IKKE er forenelig med løpinga jeg ønsker, og jeg har vurdert situasjonen dithen at i år tåler jeg kanskje ikke stresset på jobb like godt som tidligere. Vet ikke om jeg sover letter/dårligere i tillegg. På denne tid av året dveler jeg ikke over natta som var, gleder meg bare til neste.

Derfor skal jeg bare fortsette og trene og spise som flr, passe på og ikke gå mer opp. Og vurdere situasjonen på nytt i løpet av Mai, når ting er normale på jobb og nettene igjen varer til det faktisk er morgen Og ja, da må jeg vurdere lege om ting ikke endrer seg. Og viser evt prøver at alt er på stell, så får jeg legge meg paddeflat og sette igang planlegging av en litt lettere hverdag. Når jeg tenker meg om, så kan alternativene faktisk være verre og komme seg over. Tidlig overgangsalder f.eks Uansett. Hjalp og få frustrasjonen ned "på papiret" ialle fall... Litt mindre bekymret med en plan.. Hjelp til selvhjelp heter det visst. Om jeg husker, skal jeg oppdatere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Lenge siden nå. Har jobbet jevnt og trutt med mat og trening,- og vært til lege.

Eneste som er galt er lav blodprosent,- var nede på 11,3. Forrige måling, for 5 år siden viste 14,2 og det var rundt der jeg "alltid lå" jf. journalene mine. Årsak til lav blodprosent? Tja, jernmangel, uten at jeg vet grunn: tar jerntabletter nå uten at jeg merker noe virkning av det. (må de legge til at jeg ikke har menstruasjon lenger pga inngrep gjort.)

Og vekta viser fortsatt over 80kilo. Nå er jeg nede i ca halvparten i mengde på det jeg spiser de tre følgende måltid;-før jobb ca 0600, måltidet jeg har 10 00 og måltidet jeg har 12-1300.... De to siste måltid om dagen (middag og kvelds)er også bevisst mindre mengde enn hva jeg vanligvis spiser. Men ikke så "ekstremt". Kveldsmaten kutter jeg noen gang ut, da jeg legger meg tidlig, stort sett bare kveldsmat hvis jeg har trent etter middag... (middag ca 17 og legger meg gjerne 2130....) Og de fleste "daglige" produkt er byttet ut med produkter med lavere kcal innholdet, samt mest mulig proteiner og mins mulig karbohydrater og fett.

Har jobbet med noen "styrkeutfordringer";- som har gått ut på og øke belastning og antall rep (type kroppsvektøvelser) hver gang. Med så og så mange dager med øvelsene og deretter pause en eller to dager.. Med de eneste resultat at jeg ar gått rundt konstant stiv og støl og ikke greid og øke på noe mer etter tre.- fire økninger. Bedret farten på løpinga i ukene etter jeg begynte med jerntabletter,- og ble forsiktig optimist. Fortsatte på det opplegget,- men senere tester har vist at formen igjen er dalende,- også der.

Ser at nå er neste steg en god, gammeldags slankekur. Og det må det bli,- etter at jeg har fått sjekket om jernlager og blodprosent er opp i normalt igjen til høsten (august). Vil ikke risikere feilmålinger pga slanking. Vet jo at det da kan bli "avvikende" verdier. Så da får jeg vel bare begynne og lese alle råd og tips for slanking her inne da. Og se om noe er blitt "nytt" og bedre siden den gang. Starter etter legetimen, (fortsetter selvfølgelig som nå frem til da! Kan ikke slappe av selv om slankekuren er på vent)Gir meg selv frem til desember og gå ned til 75 kilo. Og 1.januar skal jeg fortsatt veie 75 kilo. Til tross for jula!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...