Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26 år gammel, 1,68 høy og veier 87 kg. Jeg ønsker å gå ned minst 20 kg, helst 25 kg, men jeg syns dette er vanskelig. Jeg har i alle år hatet trening og spist nøyaktig det jeg har ønsket, noe som har gjort både formen og selvtilliten elendig. Har nå kommet i gang med trening, og trener 4-5 ganger i uka, blanding av cardio og styrke (er vel på uke 3 med dette), men syns dette med kosthold er vanskelig. Jeg er i prosessen med å legge om livsstilen min, og bruker my fitnesspal for å loggføre det jeg spiser. Der blir jeg anbefalt 1500 kalorier om dagen, men pleier å klokke inn rundt 1300.

Etter å ha lest litt her skjønner jeg det slik at det kan være lurt å spise mer for å gå ned i vekt? Testet en slik BMR-kalkulator og fikk der oppgitt at jeg burde holde meg på rundt 1650 kcal om dagen. Kan noen forklare meg denne logikken? I mitt naive lille hode skjønner jeg ikke helt hvordan det å spise mer mat skal hjelpe meg ned i vekt...o_O

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32980-ned-i-vekt-og-kalorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelp, det hørtes mye ut!:huh: Men jeg prøver!

Det er absolutt verdt å prøve å gå ned i vekt på mest mulig mat. Går du ned på 2000 kcal så er det INGEN vits å gå ned til 1500 kcal. Det du da ender opp med er sult og tilpasning til lite mat som ikke vil gange deg i lengden. :)

Litt av greia bak tankegangen at en kan gå ned mer på et høyere kcalinntak enn ved et lavere, er at kroppen ikke er en maskin. Det er ikke sånn at mest mulig underskudd gir best mulig vektnedgang, det er viktig å ha i bakhodet at kroppen i det store og hele driter i om du vil ha æbz. Kroppen bryr seg om en ting,og det er å holde deg i live.

Hvis kroppen merker at inntaket blir for lavt,så tråkker den på bremsene, og forsøker å forhindre at du går noe videre ned i vekt. Dette går ut over overskuddet ditt, hvor mye du orker å gjøre i hverdagen,spontanaktivitet, treningsprestasjoner, hvor hardt du klarer å pushe deg på løpeturer, hvor godt du sover, og en haug med andre litt mer subtile endringer i kroppen. Kroppen er langt mer medgjørelig når det kommer til å gå ned i vekt ved å ligge i et mildt underskudd, enn å ligge i et stort. Dette er også en bedre måte å gjøre det på over en lengre tidshorisont, jo høyere du ligger på energiinntaket, jo mer spillerom har du til å gjøre endringer på matinntaket her, hvis du i fremtiden når det punktet hvor du ikke får til å gå ned mer i vekt.

Litt av greia bak tankegangen at en kan gå ned mer på et høyere kcalinntak enn ved et lavere, er at kroppen ikke er en maskin. Det er ikke sånn at mest mulig underskudd gir best mulig vektnedgang, det er viktig å ha i bakhodet at kroppen i det store og hele driter i om du vil ha æbz. Kroppen bryr seg om en ting,og det er å holde deg i live.

Hvis kroppen merker at inntaket blir for lavt,så tråkker den på bremsene, og forsøker å forhindre at du går noe videre ned i vekt. Dette går ut over overskuddet ditt, hvor mye du orker å gjøre i hverdagen,spontanaktivitet, treningsprestasjoner, hvor hardt du klarer å pushe deg på løpeturer, hvor godt du sover, og en haug med andre litt mer subtile endringer i kroppen. Kroppen er langt mer medgjørelig når det kommer til å gå ned i vekt ved å ligge i et mildt underskudd, enn å ligge i et stort. Dette er også en bedre måte å gjøre det på over en lengre tidshorisont, jo høyere du ligger på energiinntaket, jo mer spillerom har du til å gjøre endringer på matinntaket her, hvis du i fremtiden når det punktet hvor du ikke får til å gå ned mer i vekt.

Aha, da ble jeg litt klokere. Takk!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...