Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Først litt info:

Ny jente på forumet her... som lurer litt på dette med å teste styrken sin, og målsetting.

Har prøvd å lese på forumet og nettet generelt, men det er så mye info...

Kanskje noen kan svare her... ? :-)

Jeg er helt fersk på styrketrening, har gått på saltimer som Sh'bam, litt Bodypump, Shape osv i ca 2 år. Nå har jeg fått ett fullkroppsprogram på treningssenteret, og kjøpt treningsdagbok, har skjønt at loggføring og progresjon er viktige stikkord. (Har lest og skrivd ut nybegynner guiden her på Fitnessbloggen :-) )

I boka mi (Treningsdagbok fra Get inspired) er det en side der man kan teste f.eks styrke, kondisjon osv. Jeg tenkte at det kunne vært fornuftig å teste hvordan det ser ut nå, også ta en ny test om... si.. 2 mnd... ? Og da lurer jeg på om jeg kan bruke dette med 1rm for å teste min maxstyrke i dag ?

Jeg har ikke de "vanlige" øvelsene som markløft, og kneby og hva det nå enn heter alt sammen, alle mine øvelser er på apparat i salen. Så da heter det ting som Benpress, Chest press, Low row osv...

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal teste meg selv for å finne 1rm i dag ? Og jeg lurer særlig på lengde på pauser. Hvor lenge skal jeg ta pause mellom hver gang jeg har økt vekta før jeg prøver ?

Det andre jeg lurer på er; Hvordan sette meg mål ? Jeg vet ikke nok om styrketrening enda til å kunne sette meg konkrete mål, og et mål som "Jeg vil komme i bedre form" er nokså ullent.... ?

Noen tips til tråder jeg kan lese, artikler, eller annet ?

Kan hende jeg ber om råd/tilbakemelding på treningsprogrammet mitt etterhvert, men det kan jeg gjøre på den andre siden :-)

Takk for eventuell hjelp :-)

Fortsetter under...

Hei!

Supert at du har pløyd gjennom nybegynnerguiden - den er gull verdt! Har du noen som har peil på bøy/benk/mark på senteret ditt, hvis ikke en PT kan vise deg? Vil anbefale på det sterkeste å sette deg inn i det, selv om du har fått program, men er en grunn til at veldig mange 'maser' om disse 3 store øvelsene ;)

Dette med 1RM og sånn, er det kanskje andre som kan svare på bedre enn meg. FrkHoel , for eks? :)

Hvor lange pauser du trenger mellom reps/sett kommer an på hvor hardt du trener.

Ang mål; du har vel en grunn til at du startet å trene styrke? Å komme i bedre form er jo et fint utgangspunkt, og etterhvert som du ser du blir sterkere og kommer litt mer inn i det, kommer nok målene av seg selv.Sånn var det hvertfall for min del!

Prøv å ikke gap over for mye på en gang, du er helt ny i styrkeverden, og burde først og fremst tenke på hvordan du skal utføre øvelsene riktig og få kostholdet på rett kjøl :)

Dersom du nettopp har startet er det unødvendig å teste noe 1RM enda. Spesielt ikke på maskiner. Start med vekt du klarer i ønsket antall reps og legg på vekt neste gang. Baseøvelser er et must hvis du vil utvikle grunnstyrke og stabilitet. Dette får du ikke fra maskinene som i større grad isolerer ønsket muskelgruppe.

Takk for svar begge to :).

Jeg kunne gjerne tenkt meg å lært disse grunnøvelsene ja, men siden jeg er så usikker, så tørr jeg ikke gå inn på vektrommet og fjase rundt på egen hånd... :oops: Har tatt meg 2 år bare å komme i gang på styrkesalen med alle de "skumle" apparatene... (Ja, jeg er litt rar... vet det... :blush: Alle andre ser ut som de har mega peiling... )

Jeg kan se om jeg kan ta meg råd til noen PT timer nå utover våren, da kan jeg få inn øvelsene under veiledning, også løsner det vel litt av seg selv når man bare føler seg litt mer sikker på hva man driver med ;)

Dropper å tenke på 1rm forløbig, og kan heller konsentrere meg om økning på antall kg på apparatene fremover N1ckz! :-)

Ser at det er veldig isolerte muskelgrupper som blir trent ja, og har allerede begynt å tenke på dette med grunnstyrke/stabilitet.... Jeg må nok inn på vektrommet etterhvert :)

Takk for at dere tok dere tid til å svare (y)

Husk at ALLE har vært nybegynnere en gang!

Jeg sto selv i den situasjonen du er i nå for ett år siden, kjente ingen som drev med styrke og vektavdelingen på senteret der jeg tilhørte var fult av godt trente som så ut som de visste hva de gjorde. Jeg investerte i PT som hadde god kunnskap, ble mer kjent med øvelsene og innså at de som trodde de kunne mye i vektrommet ikke kunne så mye allikevel:whistle: En motivasjonsboost bare det, selv om jeg kun tok stanga i knebøy i mange uker for å få på plass teknikken. Ellers så prøvde jeg å trene når det var færre folk på senteret, det hjalp meg mye. Da ble jeg tryggere i omgivelsene og følte meg mindre sett på.

• 3 uker senere...

Om du ikke har råd til PT i forbindelse med hjelp på baseøvelser så er det noen måter å begynne å lære seg.

1: Sjekk ut videoer på nett, for eksempel her på FB.

2: Simuler øvelsene hjemme, gjerne mens du studerer videoene og beskrivelsene.

3: Stikk i jentehjørnet om det er noe der, eventuelt i frivektssalen på et tidspunkt med få mennesker. Start øvelsene med lavest mulig belastning, og gjør de sakte. Eventuelt så kan du få med ei veninne/godt bekjent som har trent en stund.

4: Når du har råd, bestill PT for å perfeksjonere teknikken. Ville anbefale å vente veldig lenge med å økte belastning til du har fått perfeksjonert teknikken.

Til syvende å sist, de største muskelbuntene har vanligvis langt i fra 100% korrekt teknikk, meg inkludert (uten å implisere at jeg er en muskelbunt). Ingen i frivektssalen hverken biter eller bryr seg for den saks skyld (selvfølgelig gitt at du rydder etter deg).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...